Sisältömarkkinoinnin 10 käskyä

 1. Aseta tavoitteet
Markkinoinnistasi tulee helposti puuhastelua, jos et aseta selkeitä tavoitteita. Hyvät tavoitteet ohjaavat toimintaa ja auttavat pitämään mielessä, miksi teet hommaa. Aseta tavoitteet aina mittarit mielessäsi ja pidä tavoitteet konkreettisina. Etenemistä kannattaa seurata kolmen kuukauden paloissa ja päivittää suuntaa saatujen tulosten mukaan jatkuvasti.
 
2. Tee mitattavia asioita
Mieti heti alkuun, kuinka mittaat sisältömarkkinointia. Et voi johtaa, saati kehittää, sellaista, mitä et voi mitata. Mittaa sisältöjesi vaikutusta ja vaikuttavuutta. Voit esimerkiksi mitata asiakkaiden osallistumista keskusteluun ja kommentointiin, suosittelevien asiakkaiden määrää, kävijämääriä ja hakukonesijoituksia, sisältöjen jakomääriä, uusia liidejä, kuluja per saatu asiakas ja lisämyyntiä nykyisille asiakkaillesi. Selkeät tavoitteet ovat elinehto mittaukselle ja saat aina sitä, mitä mittaat.
 
3. Luo sisältöstrategia
Laadi toimintaan innostava sisältöstrategia selkeine mitattavine tavoitteineen. Se ohjaa tekemistä oikeaan suuntaan, pitää kirkkaana sisältömarkkinoinnin toiminta-ajatuksen kaikessa tekemisessä ja takaa pitkäjänteisyyden. Sisältömarkkinointi ei ole kampanjointi vaan yrityksen tapa tehdä markkinointia. Haluat rakentaa yrityksellesi sisältökulttuurin, joka pystyy reagoimaan tarvittaessa salamannopeasti alasi tilanteisiin, tuottamaan hyötyä asiakkaillesi ja hyödyntämään arjen tekemisenne osana markkinointianne.
 
4. Ole kiinnostava
Tekemäsi sisältö ei saa olla väritöntä ja hajutonta pyörittelyä vaan kannanottoja, mielipiteitä, näkökulmia ja ennen kaikkea elämänmakuista sisältöä. Älä tuhlaa lukijoidesi aikaa värittömille yritysesittelyille ja steriilille bisnesjargonille, vaan kerro ymmärrettävästi, miten asiakkaasi voi ratkaista ongelmansa. Voit olla kiinnostava tekemällä ja kertomalla kiinnostavia asioita.
 
5. Älä myy tuotteita
Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa lisäarvoa. Karkoitat asiakkaasi, jos naamioit   myyntipuheesi hyödylliseksi sisällöksi ja annat asiakkaasi pettyä. Tuottamalla aitoa lisäarvoa relevantilla ja ajankohtaisella sisällöllä, lumoat asiakkaasi aina tehokkaammin. Saat myös kasvatettua asiakasuskollisuuttasi, kun sisältösi on niin timanttista, että asiakkaatkin jakavat sitä rinnallasi. Onnistut sisältömarkkinoinnissa parhaiten ratkaisemalla asiakkaidesi ongelmia.
 
6. Ole johdonmukainen
Rakenna toistettava kaava sisältömarkkinointiin. Tunnista kohderyhmäsi ja mieti, kuinka voisit palvella heitä sisällöillä johdonmukaisesti. Valitse asiakkaillesi sopivimmat kanavat ja pitäydy niissä. Älä yritä haalia kaikkia kanavia vaan keskity niihin, joilla pystyt tuottamaan suurimman lisäarvon. Vaikka teknisesti jakaminen onnistuisi kerralla kymmeneen kanavaan, sisältö kannattaa räätälöidä kanavan ehdoilla. Esimerkiksi Facebook on visuaalisempi media kuin Twitter.

7. Tunne ostajasi
Lopeta maailmansyleily heti alkuunsa ja keskity viestinnässäsi tunnistamiisi asiakkaisiin. Mieti, miten tavoitat asiakkaasi parhaiten, minkälaisista sisällöistä on heille eniten hyötyä, mikä auttaa heitä ostamaan, mikä houkuttaisi jakamaan sisältöjä ja miten jäät parhaiten mieleen. Sisältömarkkinoinnin ole tarkoitus vakuuttaa kilpailijoita, vaan keskittyä asiakkaiden palvelemiseen ja ongelmanratkaisuun.
 
8. Ala alasi ajatusjohtajaksi
Luo itsellesi selkeä visio, mitä on olla alasi ajatusjohtaja ja lähde tavoittelemaan sitä sisällöilläsi: blogeilla, infograafeilla, kirjoilla, oppailla, koulutuksilla ja puheenvuoroilla. Koska et kuitenkaan myy kaikkea kaikille, rajaa myös oma lähestymisesi tarkkaan kohderyhmäsi mukaan. Älä yritä vakuuttaa kaikkia, vaan keskity oman toimialasi vaikuttajiin, päätöksentekijöihin ja ostajiin. Pyri olemaan alan keskeinen tietolähde ja tarjoa kaikki oleellinen omalta erityisalaltasi suodatettuna asiakkaillesi. Voit voittaa asiakkaiden luottamuksen olemalla valppaana, ajanmukainen ja ennen kaikkea hyödyllinen – jopa korvaamaton.
 
9. Julkaise säännöllisesti
Unohdut hetkessä, ellet julkaise säännöllisesti. Saat säännöllisyyttä julkaisemiseen laatimalla julkaisukalenterin, jolla varmistat sisältömarkkinoinnin hyödyt. Julkaisukalenteri ohjaa tekemistä ja pitää kaikki tietoisina, missä mennään sisältöjen kanssa. Se toimii myös työkaluna sisäisesti sekä vierailevien ja ulkoisten kumppaneiden ohjaamisessa, kun pystyt tilaamaan ja sopimaan sisältöponnistukset hyvissä ajoin. Yhdistä julkaisukalenteri markkinoinnin vuosikalenteriisi ja pysyt jatkuvasti aallonharjalla alasi tapahtumien, messujen, trendien ja omien markkinointiaktiviteettiesi kanssa.
 
10. Kehota toimintaan
Aktivoi sisällöilläsi asiakasta. Haasta asiakkaasi osallistumaan ja auta heitä ostamaan. Muista aina ohjata asiakkaita kanavissa eteenpäin. Kannusta asiakkaitasi esimerkiksi tilaamaan uutiskirjettäsi, seuraamaan kanaviasi, pyytämään yhteydenottoa ja eritoten jakamaan hyvää sisältöä eteenpäin.

jarkko_kurvinen.jpg

Jarkko Kurvinen
Plutoni Oy
- seuraa kirjoittajaa Twitterissä: www.twitter.com/jarkkokurvinen

 

 

Keskellä kaupunkia. Keskellä elämää.

Sokotel Oy (Sokos Hotels) (2006)

Kun haluat pitää iskulauseestasi kiinni, rekisteröi se Iskulauserekisteriin

Kirjaudu MARKin jäsensivuille

MARK tarjoaa jäsenilleen ensiluokkaisia mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja verkostoitumiseen. Etkö ole vielä jäsen? Liity mukaan!

Unohdin salasanani!

Miksi liittyä jäseneksi? x