Näkökulma tagin hakutulokset

Tapahtumat

No results

Artikkelit

Markkinoinnin, juridiikan ja itsesääntelyn kohtaamisia digitaalisessa maailmassa

Kenellä on kompetenssi arvioida markkinoinnin eettisyyttä? Olisiko arviointikäytänteitä tarvetta modernisoida tai tarkentaa? Onko ”digimaailman keskivertokuluttaja” valistuneempi ja tiedostavampi kuin on aikaisemmin katsottu?

Markkinoinnin, juridiikan ja itsesääntelyn kohtaamisia digitaalisessa maailmassa

Lomalla latautumista

Melkoisen hengästyttävällä tahdilla on tuntunut porukat kentällä menevän nämä viimeiset viikot enkä ole itsekään juoksulta välttynyt. Työpöytä pitäisi saattaa tilaan, johon olisi stressitöntä lomien jälkeen palata.

Esittelyssä Aikakausmedia

MARK esittelee uudessa haastattelusarjassaan alan liittoja ja niiden ydinpalveluita. Tällä kertaa haastateltavana on Aikakausmedian liittojohtaja Mikko Hoikka.

Konkretiaa ja ratkaisuja yritysten liiketoimintaan DigiArenaHelsingistä

Pääsin osallistumaan ensimmäistä kertaa järjestettyyn DigiArenaHelsinki -tapahtumaan, joka sukelsi digitaalisen myynnin ja markkinoinnin maailmaan kymmenien puheenvuorojen ja paneelikeskustelujen siivittämänä

Hyvän tv-mainoksen rakennuspalikat ja sukupolvi Alpha – kurkkaa Screenforce Dayn puheenaiheet

Suomen kaupallisten televisioiden järjestö Screenforce Finlandin järjestämä Screenforce Day keräsi jälleen kokoon mainonnan ammattilaiset toukokuisessa Helsingissä. Tilaisuus tarjosi katsauksen tv-mainonnan tulevaisuuteen kansainvälisten puhujien ja inspiroivien menestystarinoiden saattelemana.

Oletko sisältösopuli?

Minulla on lapsesta asti ollut sammumaton halu ja palo kuulla ja lukea tarinoita tilanteiden ja ihmisten takana. Jano saada tietää, mikä ketäkin liikuttaa ja miksi.

Laajis valittiin vuoden 2018 keskisuomalaiseksi markkinointiteoksi

MARK Keski-Suomen johtoryhmä on palkinnut Marketing Today -markkinointitekopalkinnolla seikkailu- ja hiihtokeskus Laajis Oy:n, josta on kehkeytynyt ympärivuotinen keskisuomalaisten ulko-olohuone.

Markkinoitko vahingossa alaikäiselle?

Viime aikoina on puhuttu paljon markkinoinnista alaikäisille. Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut hiljattain kaksi aihetta käsittelevää ratkaisua, joissa molemmissa markkinoijalle on napsahtanut huomautus.

Epäonnistuneiden IT-hankkeiden taustalta paljastuu usein johtamisongelmia

AXEND:in toimitusjohtaja Jan Ropposen mukaan markkinoilta löytyy jo loistavia teknologioita, joiden avulla voisi onnistua, mutta moni yritys silti menettää paljon aikaa ja resursseja virheisiin.

Perinteisen kuolema

Menestyminen vaatii usein edelläkävijyyttä, rohkeutta ja näkemyksellisyyttä. Tätä kaikkea markkinointiporukoissa kyllä löytyy. Liian usein vain unohdetaan, että muut ihmiset, siis ei markkinointi-ihmiset, tulevat vuosia tämän ryhmän perässä lähes kaikessa.

Oma potentiaali käyttöön - mutta miten?

Katseletko maailmaa yksiväristen lasien läpi? Tunnista työelämän urautuminen ajoissa.

Big Data asiakaskeskeisen toiminnan draiverina

Asiakasnäkökulman korostuminen kasvattaa datan merkitystä liiketoiminnan kehittämisen ajurina.

Strategisista muutosjohtamisista onnistuu vain 37 % - varmista Valveen vinkeillä onnistuminen jatkossa

Muutosjohtamisen työkalut -webinaarissa Valveen viestintäkonsultit Sanna Haanpää-Liukko ja Minna Kylänpää esittelivät viestinnällisiä ja markkinoinnillisia keinoja, joilla muutoksen onnitumistodennäköisyyttä voidaan parantaa.

Olisiko aika ottaa vastuuta?

Pääsin kuulemaan tuoretta tietoa yritysvastuun nykytilasta ja tulevaisuudesta FIBSin Yritysvastuu 2018 -tutkimuksen tulostilaisuuteen. Tilaisuuden aikana pohdittiin muun muassa miksi suomalaisyritykset panostavat vastuullisuuteen, mitä hyötyä siitä on liiketoiminnalle ja miten sitä johdetaan yrityksen arjessa.

Mitä on markkinointi?

Menestysreseptejä markkinointiin -radioblogissa kuulet toiminnanjohtaja Sanna Laakkion blogin "Mitä on markkinointi?".

MARK Gepardi-klubin loppukiri: Mitä pitikään tehdä?

Pian voimaan astuva tietosuojauudistus vaikuttaa niin yrityksiin, kuin myös kaikkiin henkilöihin kansalaisina ja aiheuttaa paljon toimenpiteitä. Uudistus astuu voimaan 25.5.2018.

Markkinointikeskustelun seuraava taso: Mitä on strateginen markkinointiosaaminen?

Markkinoinnin ympärillä riittää puhetta. Enemmän kuin koskaan aiemmin. Debattiin on liittynyt myös uusia osapuolia. Markkinointi on nyt myös viestinnän ammattilaisten agendalla. HR-ammattilaiset puhuvat markkinoinnista, ainakin epäsuorasti. ICT-ammattilaiset niinikään.

Kohti parempaa tv- ja videomainontaa

Osallistuin Sanoma Media Finlandin tv- ja videomainontaa käsittelevään Sanoma LIVE -tilaisuuteen. Ohjelman luvattiin tarjoavan asiaa ja inspiraatiota, faktaa ja viihdettä sekä visioita ja välineitä - ja niin se tarjosikin.

Onnistunut hinnoittelu tuottaa tulosta

Se mikä toimii yhdellä myyjällä tietyssä tilanteessa, ei välttämättä toimi ollenkaan toisen myyjän kohdalla tai toisessa tilanteessa. Hinnoitteluun ei ole olemassa helppoja ratkaisuja. Outi Somervuoren uutuuskirja "Mitä maksaa - hinnoittelun psykologiaa" antaa hyvän lähtökohdan ja viitekehyksen hinnoittelun kehittämiseen ja tarkasteluun uudesta näkökulmasta.

Ole(t) osa esineiden internetin kaupallistamisessa!

"Media is the modern day mythology. Technological progress without humanitarian evolution = dystopian future. Creative have a key role in designing tomorrow".

Ymmärrätkö asiakastasi tarpeeksi hyvin?

Mitä kuluttajamarkkinoijan ammattitaito on? Jotenkin siihen liittyy varmaankin koulutus, mutta se ei voi olla ainoa autuaaksi tekevä asia. Onhan alalla paljon menestyviä ihmisiä, joilla ei ole markkinoinnin tai esimerkiksi ihmistieteiden formaalia koulutusta.

Miten saisimme Suomeen uudenlaista markkinoinnin osaamista - pian.

Luin viime viikolla uutisen, jonka mukaan Suomessa olisi tarvetta markkinoinnin osaamiselle, jotta voisimme saada viennin kasvuun.

Nomen est omen? - Nimi uudelle tuotteelle tai yhtiölle

Kun ollaan tuomassa markkinoille uusi tuote tai palvelu taikka ollaan perustamassa yhtiötä, tulee ajankohtaiseksi miettiä kyseiselle tuotteelle, palvelulle tai yhtiölle nimi.

Navigoi onnistuneesti digitaalisen myrskyn läpi

Jopa 63% CRM projekteista epäonnistuu. Luvut muistakin IT-hankkeista ovat samaa luokkaa. Mutta mistä tämä johtuu? Eikö moderni huipputeknologia jo ole sillä tasolla, että onnistumisen pitäisi olla helppoa.

Brändi + diplomatia + tekoäly = mahdollisuus

Suomea koskevat samat uhkat kuin muita Euroopan maita: Euroopan Unionin epävakaa kehittyminen, tietoturvaan liittyvät haasteet, populismin kasvu, disinformaation leviäminen, maahanmuuton seuraukset, vihapuhe ja ilmastonmuutos.

Pienyrittäjyyden paradoksi - ja 5 keinoa ratkaista se

Myydä, markkinoida ja suunnitella tulevaa. Kehittää, digitalisoida ja oppia uutta. Palvella, tehostaa ja kurkottaa pilveen. Käydä postissa ja palaverissa. Maksaa laskut ja verot. Ehtiä ruokakauppaan, kentänlaidalle ja lenkille. Vielä olisi yksi Skype-palaveri. Ja huomenna sama?

Miten tavoittaa ihminen? - B2C, B2B vai sittenkin H2H?

“Tästä vastaa meidän b2b yksikkömme. Tuo on osa meidän kuluttajaliiketoimintaa. Tämä kampanja rakennetaan yritysmyynnin tarpeisiin.” Kuulostaako tutulta?

Simppeliä etsimässä

Aloitin työn ohella aikuisopiskelijana, radikaali alan vaihto kansainvälisen markkinoinnin parista puutarha-alalle, vain löytääkseni muutaman toimivan jutun markkinoinnista.

Markkinointiarpajaiset ja -kilpailut sosiaalisessa mediassa

Markkinointiarpajaisten ja -kilpailujen toteuttaminen sosiaalisessa mediassa on suosittua ja niihin osallistuminen on kuluttajille yleensä hyvin helppoa. Hyvin toteutettu ja suunnattu markkinointikampanja tavoittaa laajan yleisön nopeasti ja kerää huomattavan osallistujamäärän.

Google Digital Garage - onko tuttu?

Ystävän vinkistä kävin läpi palvelua. Aikamoinen opintopaketti yrityksen digitaalisointia, kaupallisuutta ja jatkuvasti muuttuvaa markkinointia käsittelevä kattava kokonaisuus - ilmaiseksi.

Hengästyttääkö?

Avaan illalla sohvalla Facebookin. Uutisvirta täyttyy markkinoinnin koulutuksista, tapahtumista ja webinaareista. Siirryn LinkedInin puolella, jossa kysellään ja keskustellaan kaikesta työhön liittyvästä, myös markkinoinnista.

Onko markkinointi osa ongelmaa vai ratkaisu?

Markkinointia ja erityisesti mainontaa pidetään kansan syvien rivien parissa usein kaiken pahan alkuna ja juurena. Tämä ajatusmalli on tietenkin hyvin kaukana aidosti markkinoinnin ytimessä olevasta asiakkaan ja hänen tarpeidensa ymmärtämisestä ja lisäarvon tuottamisesta.

Henkilöbrändäyksen kymmenen käskyä

Meitä kiusataan päivittäin yhä suuremmalla määrällä valintoja ja rasitetaan käytettävissä olevan ajan vähenemisellä. Lisäksi meitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Miten voisit olla huomion arvoinen tässä vaihtoehtojen ristitulessa? Ala merkittäväksi!

Mikä erottaa menestyneet ihmiset muista?

Kokenut menestysvalmentaja ja entinen ammattilaisgolfari Anders Haglund kertoo tässä artikkelissa ajatuksiaan siitä mitä menestyminen on ja minkä yhden periaatteen hän haluaisi jokaisen ymmärtävän.

Tiukkenivatko Instagram-markkinoinnin merkintälinjaukset Suomessa?

#mainos ja muut mainonnan kaupallista luonnetta ilmoittavat merkinnät puhuttavat jälleen. Onko piilomainontaa koskevissa merkintälinjauksissa tapahtunut muutoksia tiukempaan suuntaan?

Instagram-mainoksen tunnistettavuus

Mainonnan eettisen neuvoston hiljattain antamassa huomautuksessa arvioitiin sitä, oliko Instagramissa julkaistu mainoskuva keskivertokuluttajalle selvästi tunnistettavissa mainokseksi.

Tulevaisuuden menestyjä on empaattinen analyytikko

Miten digitalisaatio ja uudet teknologiat vaikuttavat - ja tulevat vaikuttamaan - markkinoinnin ammattilaisten arkeen. Päätin suosiolla jättää lohkoketjuteknologian, VR:n ja AR:n, kyborgit, AI:n sun muut niitä paremmin tunteville ja lähteä liikkeelle datan ja luovuuden yhdistämisestä.

Tulevaisuuden menestyjä on empaattinen analyytikko

Markkinoinnissa pitää olla pilke ja palo!

"Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkuvaa, puolikuollutta elämää" suuresti arvostamani Minna Canthin sanotaan tokaisseen. Sama toive pätee hyvin markkinointiin, toteaa Petra Majander Helsinki Design Weekin markkinointijohtaja.

Ensimmäisen GDPR Gepardi-klubin tunnelmia

MARKin ja Suomen Asiakastiedon Gepardi-klubi starttasi tammikuussa. Klubin tarkoitus on napata GDPR:ää niskasta kiinni ja tehdä hieman turhaan pelotellusta asiasta positiivinen ja liiketoimintaa edistävä toimintamalli.

Kun koko ajan pelottaa

Aamulla herätessä pelottaa, millainen päivä tästä on tulossa. Onko töissä ilmennyt jokin uusi haaste, jota ei saa sanoa ongelmaksi ja johon vedetään mukaan?

Uusi vuosi, uudet kujeet. Kyllä, kirjaimellisesti.

Syksyn aikana MARKissa on tapahtunut paljon. Olemme tehneet kattavaa brändityötä syksyn ajan. Etsineet ja löytäneet tapoja tuottaa teille jäsenille entistä enemmän ja monipuolisempaa sisältöä. Uusia näkökulmia, uusia yhteyksiä ja jatkuvaa kehittymistä. On ollut ilahduttavaa huomata, että tilausta laveammille, uusille näkökulmille tuntuu olevan niin yksilötasolla kuin yrityksissäkin enemmän kun osasin syksyllä aavistaa.

Markkinointi ei aina ole vain pelkkä iso budjetti, jolla saadaan ostettua näkyvyyttä

"Ostetun näkyvyyden lisäksi ansaittu näkyvyys tuo brändille vielä enemmän lisäarvoa, joten on tärkeää, että tarinan ja sisällön hallinta on kohdallaan. Musabisneksessä haistellaan aina uusia trendejä ja pystymme liikkumaan niiden aallonharjalla eturintamassa", toteaa Sony Musicin Piia Sarajuuri.

Tule hyvä uusi vuosi 2018!

Ilman osaavia ihmisiä ei synny menestystarinoita. Markkinointiin panostetaan nyt uudella innolla ja markkinointi on myös käsitteenä uudistumassa. MARK on muutoksessa mukana ja jatkossakin sinun ammatillisen kehittymisen tukena.

Anna meille meidän jokapäiväinen motivaatiomme

– Onko pakko? Näin parahti tiimini kun ilmoitin, että alamme mitata markkinoinnin tuloksia. Taas yksi työ lisää, huokasi tiimiläinen mielessään. Ensi alkuun väkeni karsasti mittaamista, mutta pian jo kaipasi sitä. Tästä on jo useita vuosia. Väitän, että jos nyt lopettaisimme tämän silloin turhaksi koetun työn, tiimini sanoisi taas kuorossa: Onko pakko! Mikä meitä sitten motivoi?

Nostetaan rima rohkeasti korkeammalle!

Ikiaikaisen sanonnan mukaan asiakas on aina oikeassa. Sanonta pitää toki pääosin paikkansa, sillä asiakkaallahan on aina lopullinen päätäntävalta lähes kaikkeen. Ajoittain on kuitenkin niin, että parhaiden tuloksien aikaansaamiseksi asiakkaan kannattaa olla nöyrä ja uskoa monessa liemessä keitettyjen ammattilaisten visioihin - vaikka ne eivät heti näyttäisikään vastaavan omassa päässä olevia suunnitelmia.

Kaikki mitä yrityksessä tapahtuu on markkinointia

"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä pienissäkin asioissa ja etenkin kaikessa siinä, mikä asiakkaille yrityksestä välittyy. Se ei ole se pelkkä tuote, vaan kaikki sen ympäriltä ja miten se on asiakkaalle saatettu. Millaisia fiiliksiä yritys, sen edustajat ja tuote asiakkaissa herättää, se on se juttu", toteaa Bo LKV:n markkinointijohtaja Anssi Kiviranta.

Onks pakko muuttua?

Uudistuminen on välttämätöntä ihmisen kehittymisen kannalta samalla tavalla kuin kunnon lihaspolte crossfit-salilla. Uudistumisen polulla ei tarvitse pärjäillä yksin! Anna mentorin viitoittaa tietä ja kanssakulkijan jakaa kokemukset kanssasi.

Näkemyksiä, kokemuksia markkinoinnista - Nnenna Liljeroos

Ole rohkea ja ennakkoluuloton. Vaikeudet on tehty voitettaviksi. Kilpailu kuluttajista on kovaa ja siinä voittavat ne, jotka kuuntelevat, tai pikemminkin kuulevat, kuluttajan ääntä parhaiten, toteaa Nnenna Liljeroos, joka on Arlan Head of Cheese and Butter.

Varaa kalenterista aikaa luovuudelle

Lujasen Anna on pitkän linjan finnkinolainen, kulttuurin sekä viihteen suurkuluttaja ja markkinointimama. Annalla on tapana varata aikaa kalenteristaan luovuudelle - muuten ei aikaa löydy. Anna kannustaa sinuakin antamaan luovuudelle aikaa ja arvoa.

Ole rohkea ja kokeile uutta. Se palkitsee.

"Uskon, että markkiointi tulee edelleen pirstaloitumaan mutta samalla myös kehittymään. Markkinoijilta vaaditaan jatkossa vahvempaa osallistumista projekteihin ja yhteistöihin", toteaa Nina Tuomenoksa. Hän on viime vuosina vetänyt Universal Musicilla Music & Brands liiketoimintaa tavoitteenaan luoda brändeille innovatiivista sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia.

Kuuntele, osallista, ole avoin. Iloitse onnistumisista ja opi mokista.

Hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa tunnettuutta, myyntiä ja sitoutumista. Markkinointi ja kaupallisuus liittyvät yritysten kaikkeen tekemiseen, toteaa tuore toiminnanjohtaja Sanna Laakkio Markkinointiryhmän haastattelussa.

Think big!

Katso oman yrityksesi, toimialasi, maasi ja tietoisuutesi ulkopuolelle, niin päädyt siniselle merelle. Tämän vinkin antaa markkinoinnista Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Kehitetäänkö teillä asiakaskokemusta vai liiketoimintaa?

Asiakaskokemuksen kehittäminen on yksi organisaatioiden vaikeimmin toteutettavista muutoksista. Erityisesti jos toimitaan palvelubisneksessä. Yksi riskeistä on kohoavat kustannukset.

Markkinoinnin tavoitteet ovat pitkäjänteisiä ja suoraan liiketoimintaa tukevia

Warrior Coffee Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Riku Uski toteaa, että hyvällä markkinoinnilla löydetään asiakkaita mutta tärkeätä on myös sisäinen markkinointi. Kun yrityksen tekevä tiimi on yhtä innoissaan kaikesta kuin firman innokkaimmat asiakkaat, on mahdollista saavuttaa voittamaton ja kestävä yrityskulttuuri.

Kipparin ensitervehdys

Täällä sitä nyt ollaan MARKin ohjaamossa. Aikamoista. Innokkaana, mutta tennarit tiukasti laivan kannessa tartun MARKin ruoriin. Miehistönä on onnekseni jo monenlaista ammattilaista ja asiantuntijaa. Tutuilla merillä pärjätään hyvin, mutta tuleville vesille tarvitaan uudenlaista oppia ja laivan rakennetta.

Oivaltavampaa, tyylikkäämpää, huolitellumpaa ja ajassa olevampaa markkinointia

Näkemyksiä, kokemuksia markkinoinnista. MARK Markkinointiryhmän haastattelussa Heli Thorén, yrittäjä, luova johtaja ja toinen omistaja viestintätoimisto Cozy Pigeonsissa. Helin mielestä hyvä markkinointi ei ole päällekäyvää, vaan nasevaa ja oivaltavaa sekä brändiä tukevaa ja vahvistavaa.