Tulokset hakusanalla 'Näkökulma'

Nomen est omen? - Nimi uudelle tuotteelle tai yhtiölle

Kun ollaan tuomassa markkinoille uusi tuote tai palvelu taikka ollaan perustamassa yhtiötä, tulee ajankohtaiseksi miettiä kyseiselle tuotteelle, palvelulle tai yhtiölle nimi.

Navigoi onnistuneesti digitaalisen myrskyn läpi

Jopa 63% CRM projekteista epäonnistuu. Luvut muistakin IT-hankkeista ovat samaa luokkaa. Mutta mistä tämä johtuu? Eikö moderni huipputeknologia jo ole sillä tasolla, että onnistumisen pitäisi olla helppoa.

Brändi + diplomatia + tekoäly = mahdollisuus

Suomea koskevat samat uhkat kuin muita Euroopan maita: Euroopan Unionin epävakaa kehittyminen, tietoturvaan liittyvät haasteet, populismin kasvu, disinformaation leviäminen, maahanmuuton seuraukset, vihapuhe ja ilmastonmuutos.

Pienyrittäjyyden paradoksi - ja 5 keinoa ratkaista se

Myydä, markkinoida ja suunnitella tulevaa. Kehittää, digitalisoida ja oppia uutta. Palvella, tehostaa ja kurkottaa pilveen. Käydä postissa ja palaverissa. Maksaa laskut ja verot. Ehtiä ruokakauppaan, kentänlaidalle ja lenkille. Vielä olisi yksi Skype-palaveri. Ja huomenna sama?

Miten vahvistaa omaa kilpailukykyään työmarkkinoilla?

Aiemmin hankittu osaaminen on kuin tuoretavara; se vanhenee väistämättä, lisäksi tänään vielä eilistä nopeammin. Digitaalisuuden myötä sekä markkinointi että myynti on muuttunut ja vaatii uudenlaisia taitoja.

Miten tavoittaa ihminen? - B2C, B2B vai sittenkin H2H?

“Tästä vastaa meidän b2b yksikkömme. Tuo on osa meidän kuluttajaliiketoimintaa. Tämä kampanja rakennetaan yritysmyynnin tarpeisiin.” Kuulostaako tutulta?

Simppeliä etsimässä

Aloitin työn ohella aikuisopiskelijana, radikaali alan vaihto kansainvälisen markkinoinnin parista puutarha-alalle, vain löytääkseni muutaman toimivan jutun markkinoinnista.

Markkinointiarpajaiset ja -kilpailut sosiaalisessa mediassa

Markkinointiarpajaisten ja -kilpailujen toteuttaminen sosiaalisessa mediassa on suosittua ja niihin osallistuminen on kuluttajille yleensä hyvin helppoa. Hyvin toteutettu ja suunnattu markkinointikampanja tavoittaa laajan yleisön nopeasti ja kerää huomattavan osallistujamäärän.

Google Digital Garage - onko tuttu?

Ystävän vinkistä kävin läpi palvelua. Aikamoinen opintopaketti yrityksen digitaalisointia, kaupallisuutta ja jatkuvasti muuttuvaa markkinointia käsittelevä kattava kokonaisuus - ilmaiseksi.

Hengästyttääkö?

Avaan illalla sohvalla Facebookin. Uutisvirta täyttyy markkinoinnin koulutuksista, tapahtumista ja webinaareista. Siirryn LinkedInin puolella, jossa kysellään ja keskustellaan kaikesta työhön liittyvästä, myös markkinoinnista.

Onko markkinointi osa ongelmaa vai ratkaisu?

Markkinointia ja erityisesti mainontaa pidetään kansan syvien rivien parissa usein kaiken pahan alkuna ja juurena. Tämä ajatusmalli on tietenkin hyvin kaukana aidosti markkinoinnin ytimessä olevasta asiakkaan ja hänen tarpeidensa ymmärtämisestä ja lisäarvon tuottamisesta.

Henkilöbrändäyksen kymmenen käskyä

Meitä kiusataan päivittäin yhä suuremmalla määrällä valintoja ja rasitetaan käytettävissä olevan ajan vähenemisellä. Lisäksi meitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä. Miten voisit olla huomion arvoinen tässä vaihtoehtojen ristitulessa? Ala merkittäväksi!

Mikä erottaa menestyneet ihmiset muista?

Kokenut menestysvalmentaja ja entinen ammattilaisgolfari Anders Haglund kertoo tässä artikkelissa ajatuksiaan siitä mitä menestyminen on ja minkä yhden periaatteen hän haluaisi jokaisen ymmärtävän.

Tiukkenivatko Instagram-markkinoinnin merkintälinjaukset Suomessa?

#mainos ja muut mainonnan kaupallista luonnetta ilmoittavat merkinnät puhuttavat jälleen. Onko piilomainontaa koskevissa merkintälinjauksissa tapahtunut muutoksia tiukempaan suuntaan?

Instagram-mainoksen tunnistettavuus

Mainonnan eettisen neuvoston hiljattain antamassa huomautuksessa arvioitiin sitä, oliko Instagramissa julkaistu mainoskuva keskivertokuluttajalle selvästi tunnistettavissa mainokseksi.

MARK Gepardi-klubin terveisiä, osa 2

Toisen Gepardi-klubin teemana olivat kumppanuudet ja kuinka saada viesti perille, että GDPR:n myötä olet myös itse vastuussa osittain kumppaniesi toiminnasta.

Tulevaisuuden menestyjä on empaattinen analyytikko

Miten digitalisaatio ja uudet teknologiat vaikuttavat - ja tulevat vaikuttamaan - markkinoinnin ammattilaisten arkeen. Päätin suosiolla jättää lohkoketjuteknologian, VR:n ja AR:n, kyborgit, AI:n sun muut niitä paremmin tunteville ja lähteä liikkeelle datan ja luovuuden yhdistämisestä.

Markkinoinnissa pitää olla pilke ja palo!

"Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkuvaa, puolikuollutta elämää" suuresti arvostamani Minna Canthin sanotaan tokaisseen. Sama toive pätee hyvin markkinointiin, toteaa Petra Majander Helsinki Design Weekin markkinointijohtaja.

Ensimmäisen GDPR Gepardi-klubin tunnelmia

MARKin ja Suomen Asiakastiedon Gepardi-klubi starttasi tammikuussa. Klubin tarkoitus on napata GDPR:ää niskasta kiinni ja tehdä hieman turhaan pelotellusta asiasta positiivinen ja liiketoimintaa edistävä toimintamalli.

Uusi vuosi, uudet kujeet. Kyllä, kirjaimellisesti.

Syksyn aikana MARKissa on tapahtunut paljon. Olemme tehneet kattavaa brändityötä syksyn ajan. Etsineet ja löytäneet tapoja tuottaa teille jäsenille entistä enemmän ja monipuolisempaa sisältöä. Uusia näkökulmia, uusia yhteyksiä ja jatkuvaa kehittymistä. On ollut ilahduttavaa huomata, että tilausta laveammille, uusille näkökulmille tuntuu olevan niin yksilötasolla kuin yrityksissäkin enemmän kun osasin syksyllä aavistaa.

Markkinointi ei aina ole vain pelkkä iso budjetti, jolla saadaan ostettua näkyvyyttä

"Ostetun näkyvyyden lisäksi ansaittu näkyvyys tuo brändille vielä enemmän lisäarvoa, joten on tärkeää, että tarinan ja sisällön hallinta on kohdallaan. Musabisneksessä haistellaan aina uusia trendejä ja pystymme liikkumaan niiden aallonharjalla eturintamassa", toteaa Sony Musicin Piia Sarajuuri.

Kun koko ajan pelottaa

Aamulla herätessä pelottaa, millainen päivä tästä on tulossa. Onko töissä ilmennyt jokin uusi haaste, jota ei saa sanoa ongelmaksi ja johon vedetään mukaan?

Tule hyvä uusi vuosi 2018!

Ilman osaavia ihmisiä ei synny menestystarinoita. Markkinointiin panostetaan nyt uudella innolla ja markkinointi on myös käsitteenä uudistumassa. MARK on muutoksessa mukana ja jatkossakin sinun ammatillisen kehittymisen tukena.

Nostetaan rima rohkeasti korkeammalle!

Ikiaikaisen sanonnan mukaan asiakas on aina oikeassa. Sanonta pitää toki pääosin paikkansa, sillä asiakkaallahan on aina lopullinen päätäntävalta lähes kaikkeen. Ajoittain on kuitenkin niin, että parhaiden tuloksien aikaansaamiseksi asiakkaan kannattaa olla nöyrä ja uskoa monessa liemessä keitettyjen ammattilaisten visioihin - vaikka ne eivät heti näyttäisikään vastaavan omassa päässä olevia suunnitelmia.

Anna meille meidän jokapäiväinen motivaatiomme

– Onko pakko? Näin parahti tiimini kun ilmoitin, että alamme mitata markkinoinnin tuloksia. Taas yksi työ lisää, huokasi tiimiläinen mielessään. Ensi alkuun väkeni karsasti mittaamista, mutta pian jo kaipasi sitä. Tästä on jo useita vuosia. Väitän, että jos nyt lopettaisimme tämän silloin turhaksi koetun työn, tiimini sanoisi taas kuorossa: Onko pakko! Mikä meitä sitten motivoi?

Kaikki mitä yrityksessä tapahtuu on markkinointia

"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä pienissäkin asioissa ja etenkin kaikessa siinä, mikä asiakkaille yrityksestä välittyy. Se ei ole se pelkkä tuote, vaan kaikki sen ympäriltä ja miten se on asiakkaalle saatettu. Millaisia fiiliksiä yritys, sen edustajat ja tuote asiakkaissa herättää, se on se juttu", toteaa Bo LKV:n markkinointijohtaja Anssi Kiviranta.

Onks pakko muuttua?

Uudistuminen on välttämätöntä ihmisen kehittymisen kannalta samalla tavalla kuin kunnon lihaspolte crossfit-salilla. Uudistumisen polulla ei tarvitse pärjäillä yksin! Anna mentorin viitoittaa tietä ja kanssakulkijan jakaa kokemukset kanssasi.

MARKin hallitukseen uutta vahvistusta

MARKin hallituksen uusiksi jäseniksi on syyskokouksessa valittu CMO Saara Bergström, Next Games ja CEO Sari Heinilä, McCann Suomi. Vuosikokous hyväksyi myös ensi vuoden toimintasuunnitelman ja jäsenmaksut.

Näin markkinoit asiakkaalle idean tuotteen ja palvelun ominaisuuksien sijaan

Markkinoinnin ja myynnin tärkein tehtävä on synnyttää asiakkaassa tunne siitä, että hän haluaa ostaa tarjotun ratkaisun ja tarvitsee juuri sitä. Tämän tunteen synnyttäminen ei onnistu latelemalla tuotteen tai palvelun ominaisuuksia – eikä edes niiden hyötyjä, ellei niitä osata liittää osaksi asiakkaan omaa toimintaa.

Aika ryhtyä tekoihin

Olen syksyn aikana saanut sukeltaa syvälle MARKin maailmaan, tutustunut sisarliittoihin ja -järjestöihin, yhteistyökumppaneihin ja -yrityksiin, markkinoinnin tekijöihin erilaisissa yrityksissä. Kaikista lähteistä nousee vahvasti viesti muutoksesta, murroksesta, oikeastaan koko markkinoinnin uudelleen määrittelystä. Moni on viimeisten viikkojen aikana tapaamisissamme miettinyt, mitä markkinointi oikeastaan tänä päivänä on.

Näkemyksiä, kokemuksia markkinoinnista - Nnenna Liljeroos

Ole rohkea ja ennakkoluuloton. Vaikeudet on tehty voitettaviksi. Kilpailu kuluttajista on kovaa ja siinä voittavat ne, jotka kuuntelevat, tai pikemminkin kuulevat, kuluttajan ääntä parhaiten, toteaa Nnenna Liljeroos, joka on Arlan Head of Cheese and Butter.

Varaa kalenterista aikaa luovuudelle

Lujasen Anna on pitkän linjan finnkinolainen, kulttuurin sekä viihteen suurkuluttaja ja markkinointimama. Annalla on tapana varata aikaa kalenteristaan luovuudelle - muuten ei aikaa löydy. Anna kannustaa sinuakin antamaan luovuudelle aikaa ja arvoa.

Ole rohkea ja kokeile uutta. Se palkitsee.

"Uskon, että markkiointi tulee edelleen pirstaloitumaan mutta samalla myös kehittymään. Markkinoijilta vaaditaan jatkossa vahvempaa osallistumista projekteihin ja yhteistöihin", toteaa Nina Tuomenoksa. Hän on viime vuosina vetänyt Universal Musicilla Music & Brands liiketoimintaa tavoitteenaan luoda brändeille innovatiivista sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia.

Kuuntele, osallista, ole avoin. Iloitse onnistumisista ja opi mokista.

Hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa tunnettuutta, myyntiä ja sitoutumista. Markkinointi ja kaupallisuus liittyvät yritysten kaikkeen tekemiseen, toteaa tuore toiminnanjohtaja Sanna Laakkio Markkinointiryhmän haastattelussa.

Kehitetäänkö teillä asiakaskokemusta vai liiketoimintaa?

Asiakaskokemuksen kehittäminen on yksi organisaatioiden vaikeimmin toteutettavista muutoksista. Erityisesti jos toimitaan palvelubisneksessä. Yksi riskeistä on kohoavat kustannukset.

Think big!

Katso oman yrityksesi, toimialasi, maasi ja tietoisuutesi ulkopuolelle, niin päädyt siniselle merelle. Tämän vinkin antaa markkinoinnista Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

MARK Law&Case: Alennukset alan tapa(ko)?

Mitä hinta- ja alennuskampanjakäytännöissä kannattaa huomioida? Asiantuntijana MARK Juristiryhmän järjestämässä aamupäiväseminaarissa 2.11. on mm. Emilia Lasanen Krogerukselta. Seminaarissa saat haltuun ajankohtaisen markkinointijuridiikan myös tietosuojaa koskevasta lainsäädännön uudistuksista.

MARK Law&Case 2.11.: Mitkä ovat hashtag-kampanjan suunnittelun kulmakivet?

#Hashtag-kampanjasuunnittelun muistilista. Mitkä ovat hashtag-kampanjan suunnittelun kulmakivet? Muistilistan antaa MARK Law&Case aamupäiväseminaarissa llona Tulokas, Hannes Snellman Asianajotoimistosta. Aamun aikana käsitellään myös uudistuvaa tietosuojasääntelyä ja markkinointia.

Markkinoinnin tavoitteet ovat pitkäjänteisiä ja suoraan liiketoimintaa tukevia

Warrior Coffee Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Riku Uski toteaa, että hyvällä markkinoinnilla löydetään asiakkaita mutta tärkeätä on myös sisäinen markkinointi. Kun yrityksen tekevä tiimi on yhtä innoissaan kaikesta kuin firman innokkaimmat asiakkaat, on mahdollista saavuttaa voittamaton ja kestävä yrityskulttuuri.

Oivaltavampaa, tyylikkäämpää, huolitellumpaa ja ajassa olevampaa markkinointia

Näkemyksiä, kokemuksia markkinoinnista. MARK Markkinointiryhmän haastattelussa Heli Thorén, yrittäjä, luova johtaja ja toinen omistaja viestintätoimisto Cozy Pigeonsissa. Helin mielestä hyvä markkinointi ei ole päällekäyvää, vaan nasevaa ja oivaltavaa sekä brändiä tukevaa ja vahvistavaa.

Kipparin ensitervehdys

Täällä sitä nyt ollaan MARKin ohjaamossa. Aikamoista. Innokkaana, mutta tennarit tiukasti laivan kannessa tartun MARKin ruoriin. Miehistönä on onnekseni jo monenlaista ammattilaista ja asiantuntijaa. Tutuilla merillä pärjätään hyvin, mutta tuleville vesille tarvitaan uudenlaista oppia ja laivan rakennetta.

MARK Law&Case 2.11.: Oletko valmis sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksen vaatimuksiin?

Mitä sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksesta tulee tietää? Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään? Tule MARK Law&Case aamupäiväseminaariin ja saat haltuusi ajankohtaisen markkinointijuridiikan. Asiantuntijana mm. Henna Aukia, Dittmar & Indrenius Asianajotoimistosta.

Psykometriikan mahdollisuudet digimainonnassa

Sinun ei tarvitse varastaa ihmisten tietoja tietääksesi keitä he ovat. MARK Aamuteemassa 17.10. Patrik Björkenheim antaa johdannon psykometriikan käytöstä kohdennetussa digimainonnassa.

MARK Law & Case: Uudistuva tietosuojasääntely ja markkinointi

Mitä muutos tarkoittaa markkinoinnin kannalta? Millä perusteella henkilötietoja voi jatkossa käsitellä ja mitä dokumentaatiota tarvitaan? Aiheesta tarkemmin kertoo MARK Law & Case -seminaarissa 2.11. Markus Myhrberg, Lexia Asianajotoimisto. Tutustu tarkemmin toiveseminaarin ohjelmaan.

Milloin yrityksestä tulee liian iso?

Yritysten tehtävä on valmistaa tuotteita ja tuottaa palveluita. Asiakkaille. Välillä tämä itsestäänselvyys valitettavasti unohtuu ja yrityksessä keskitytään tekemään prosesseja ilman asiakasta.

Palvelumuotoilu muovaa ajatteluasi

Palvelumuotoilun ytimessä on aina ihminen, palvelun käyttäjä ja hänelle merkityksellisen palvelukokemuksen luominen. Vaikka sinä, minä ja vastapäinen naapuri olisimme demografisoitu äkkiseltään katsottuna samanlaisiksi, ihmisinä ja persoonina saatamme olla hyvin erilaisia. Tässä ajassa tarvitaan syvemmälle porautuvaa ymmärrystä ihmisestä.

Psykometriikan mahdollisuudet digimainonnassa

Sinun ei tarvitse varastaa ihmisten tietoja tietääksesi keitä he ovat. MARK Aamuteemassa 17.10. Patrik Björkenheim antaa johdannon psykometriikan käytöstä kohdennetussa digimainonnassa.

Tietosuojakysymyksiä ja kuluttajanäkökulmia markkinoinnissa

MARK Law&Case -toiveseminaarin ohjelmaan on valikoitunut MARK jäsenistön kaksi ylivoimaisesti eniten toivomaa aihetta. Seminaari on tarkoitettu mm. henkilöille, jotka ovat vastuussa viestinnästä, markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta, brändinhallinnasta tai tietosuoja-asioista. Puhujina aamupäiväseminaarissa 2.11. on kattava kokoonpano juristeja Suomen johtavista asianajotoimistoista.

Myynti, markkinointi ja asiakaskokemus

Onko myynnin ja markkinoinnin yhteistyö utopiaa? Vai onko se keino kasvattaa liikevaihtoa ja palvella asiakasta paremmin? Saadaanko personoidusta asiakaskokemuksesta lisää liikevaihtoa? Kannattaako se vai onko se ajan ja rahan hukkaa? Näistä aiheista enemmän aamuteemassa 11.10. Esiintyjänä Marika Kohonen, APSIS. Muutama vapaa paikka vielä jäljellä.

Myynti. Markkinointi. Asiakaskokemus.

Onko myynnin ja markkinoinnin yhteistyö utopiaa? Vai onko se keino kasvattaa liikevaihtoa ja palvella asiakasta paremmin? Saadaanko personoidusta asiakaskokemuksesta lisää liikevaihtoa? Kannattaako se vai onko se ajan ja rahan hukkaa? Näistä aiheista enemmän aamuteemassa 11.10. Esiintyjänä Marika Kohonen, APSIS.

Business Battlessa tiukka ote vallan langoista

Business Battle on yritysten johdolle ja markkinointijohdolle suunnattu ammattilaistilaisuus, joka järjestetään Tampereella kolmatta kertaa. MARK Tampere on ollut mukana järjestäjänä alusta lähtien.

Tulossa 2.11.: Tietosuojakysymyksiä ja kuluttajanäkökulmia markkinoinnissa

MARK Law&Case -toiveseminaarin ohjelmaan on valikoitunut MARK jäsenistön kaksi ylivoimaisesti eniten toivomaa aihetta. Puhujina aamupäiväseminaarissa on kattava kokoonpano juristeja Suomen johtavista asianajotoimistoista.

Mikään tuote ei ole niin hyvä, että se myisi itse itsensä - ei edes Apple

Markkinointiryhmän haastatteluvuorossa oli keskellä kesää yrittäjä Henri Pallonen, Hehku Marketing. Hyvällä markkinoinnilla tuotetaan asiakkaalle positiivisia yllätyksiä, mikä näkyy myös yrityksen kassavirrassa. Hyvä markkinointi liikuttaa ja saa tunteita aikaan, toteaa Henri.

Tekoäly tulee ja täyttää maan

Tekoälyn hyödyntäminen on uusi teknologian vallankumous, sanoi Mikko Koski Dagmarista MARK Aamuteema –tilaisuudessa perjantaina 9.6.

MARK Markkinointiryhmän haastattelussa Iiro Lahdenranta

Näkemyksiä, kokemuksia markkinoinnista. MARK Markkinointiryhmän haastattelussa Iiro Lahdenranta, toimitusjohtaja ja yrittäjä, Result Entertainment Agency Oy.

Asiakas ei kaipaa myyntikeskustelua

Onko minun tehtäväni myyjänä myydä? Väitän, että jos oikein kovasti myyn, en myy - eikä asiakas osta. Jos myyn, on myynti vaikeaa. Jos sen sijaan kohtaan asiakkaan hänen ehdoillaan ja ymmärrän hänen arkeaan, syntyy luottamus - ja syntyy myyntiä.

2 sekuntia ja asiakkaasi poistui jo

Mobiili on markkinoinnissa ja myyntikanavana useimmille yrityksille edelleen sivuroolissa, vaikka kuluttajat ovat äärimmäisen aktiivisia mobiilikäytön suhteen. Esimerkiksi 60% suomalaisista käyttää nettiä vähintään yhtä usein matkapuhelimella kuin tietokoneella.

Haluatko nuorten näkemystä markkinointiisi?

Haluatko hyödyntää Laurea Ammattikorkeakoulun opiskelijoita tekemään markkinointiin liittyvää tutkimustyötä opinnäytteenä?

Tarjolla opinnäytetöitä. Haluatko nuorten näkemystä markkinointiisi?

Haluatko hyödyntää Laurea Ammattikorkeakoulun opiskelijoita tekemään markkinointiin liittyvää tutkimustyötä opinnäytteenä?

Opinnäytetöitä tarjolla. Haluatko nuorten näkemystä markkinointiisi?

Haluatko hyödyntää Laurea Ammattikorkeakoulun opiskelijoita tekemään markkinointiin liittyvää tutkimustyötä opinnäytteenä?

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Alennusmyynti-ilmoittelu sekä hintailmoittelu harhaanjohtavuuden näkökulmasta ovat aiheina MARK Juristiryhmän järjestämällä vierailulla 15.3. Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.

Kasvu on välttämätöntä

Jos et kasva, jäät paikoillesi, ja muut huristavat ohi. Jos päätät, että nykyinen markkinaosuutesi riittää, sehän on ihan OK, mutta kilpailijasi vain ovat eri mieltä. Ja arvaa, mikä on lopputulos.

Vierailulle Kilpailu- ja kuluttajavirastoon

Alennusmyynti-ilmoittelu sekä hintailmoittelu harhaanjohtavuuden näkökulmasta ovat aiheina MARK Juristiryhmän järjestämällä vierailulla 15.3. Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.

Uusi näkökulma liikkuvan kuvan ostamiseen

Ylimaallisen Agentuurin tuottaja Anu Ylimaa ja business strategist Tarja Miettinen esiintyvät 28.2. aamuteemassa. Miten kaupallinen tehokkuus nousee esiin uudessa toimintamallissa? Miten saavutetaan laadukas tuotos eri yhteistyökumppaneiden avulla?

Uusi näkökulma

Ylimaallisen Agentuurin tuottaja Anu Ylimaa ja business strategist Tarja Miettinen esiintyvät 28.2. aamuteemassa. Miten kaupallinen tehokkuus nousee esiin uudessa toimintamallissa? Miten saavutetaan laadukas tuotos eri yhteistyökumppaneiden avulla?

Media oli Mäessä – muutos sykki kasvua

Legendaarinen Media Mäessä –seminaari loisti jälleen viime perjantaina Tahkolla. Teemana oli Muutos, joka sykkii kasvua. Aamupäivän ohjelmistossa oli tarinoita kasvusta, iltapäivällä muutoksen kulttuurista. Loppuhuipennuksena markkinoinnin kummitäti, Anne Korkiakoski avasi näkymiä ”making of” –tyyliin Siksi markkinointia –hankkeen taustoihin ja tuloksiin.

Uusia näkökulmia liikkuvan kuvan ostamiseen

Miten kaupallinen tehokkuus nousee esiin uudessa toimintamallissa? Miten saavutetaan laadukas tuotos eri yhteistyökumppaneiden avulla? Aamuteemassa esiintyvät 28.2. Ylimaallisen Agentuurin tuottaja Anu Ylimaa ja business strategist Tarja Miettinen.

MARK Hinnoitteluryhmä tekee pro bono -työtä yhteisen hyvän ja paremman hinnoittelun edistämiseksi

Hinnoitteluryhmä aloitti toimintansa työstämällä Taitoluistelun vuoden 2017 MM-kisojen lippuhinnoittelua lasten ja nuorten urheilun hyväksi. Tule hinnoitteluseminaariin ja saat kuulla kuinka optimoidaan kisojen lippujen hinnat niin, että halli on täynnä tyytyväisiä katsojia ja saadaan hyvä taloudellinen tulos.

MARK Aamuteema: Uusi näkökulma liikkuvan kuvan ostamiseen

Miten kaupallinen tehokkuus nousee esiin tässä uudessa toimintamallissa? Miten saavutetaan laadukas tuotos eri yhteistyökumppaneiden avulla? Aamuteemassa 28.2. esiintyjinä Ylimaallisen Agentuurin tuottaja Anu Ylimaa ja business strategist Tarja Miettinen.

Uusi näkökulma liikkuvan kuvan ostamiseen

Miten kaupallinen tehokkuus nousee esiin uudessa toimintamallissa? Miten saavutetaan laadukas tuotos eri yhteistyökumppaneiden avulla? Aamuteemassa esiintyvät 28.2. Ylimaallisen Agentuurin tuottaja Anu Ylimaa ja business strategist Tarja Miettinen.

Penni paremmasta asiakasajattelusta!

Kolme maailmanluokan esimerkkiä miten sillä tehdään miljoonia. ***Haluatko tietää, miten rakennetaan ylivertaisia asiakaskohtaamisia? Shaun Smith vetää CX Masterclass-koulutuksen 24.1. Helsingissä.

Mitä hyötyä on aikuiskoulutuksesta ja henkilöstön kouluttamisesta?

Johto, HR ja työntekijät vastasivat Markkinointi-instituutin kyselyyn. Ilman kehitystä ei ole tulevaisuutta - ei yksilöille eikä yrityksille.

Koottuja kipinöitä

Haasta itsesi. Paras mittari tekemiseesi olet sinä itse. Tutkaile vanhoja tekemisiä, nauti edistymisestä.

CX Masterclass by Shaun Smith 24.1.

Minkä arvoinen yksi hyvä asiakas on yrityksellenne? Entä 10 uutta? Tarjolla valmennuspäivä 24.1., johon osallistuttuasi sinulla on takuuvarmasti ainakin yksi uusi menestysajatus, joka auttaa kehittämään asiakkuuksia ja myyntiä.

Siksi markkinointia - Jyväskylässä kuultua

Harvian markkinointijohtaja Timo Huhtamäki kiteytti hienosti markkinointijohtajan roolin yrityksen strategian uudistustyössä. Strategiaa hän kutsuu selkeäksi toimintaa ohjaavaksi ideaksi. Kuulostaa paremmalta, kun kysyy, mikä on toimintaanne ohjaava kirkas idea?

Kipinää markkinointiin nyt

Kipinää markkinointiin -seminaarisarja jatkuu 25.11. Esiintyjinä mm. Frankly Partnersin Roope Ruotsalainen ja Anna-Riikka Hovi, jotka kertovat miten asiakasnäkemys tarjoaa työkalut asiakaslähtöiseen markkinointiin.

Tulossa 25.11.

Kipinää markkinointiin -ajankohtaisseminaari markkinoinnin uusista tuulista esimerkkicasejen kera.

Onnistuneen IT-ulkoistuksen keinot -miniseminaari

Miten kilpailuttaa onnistuneesti ulkoistusjärjestely? Käytännön työkaluja on tarjolla TIVIAn aamupäiväseminaarissa 6.9.

Työelämässä on istuttava itse kuskin paikalla - ja osattava markkinoida taitojaan

Toimittaja Pia Lindroos bloggaa työelämän muutoksesta ja muutoksessa mukana pysymisessä.

Suomi nousee markkinointi-investointeja lisäämällä

Markkinointi-instituutti mukana Siksi markkinointia -hankkeessa.

Hukkuivatko näköalat rikkaruohoja nyppiessä?

Yllättävän usein tulee vastaan yrityksiä, joista hämmästyy, että voiko tällaisiakin helmiä olla. Ja seuraavaksi ihmettelee, että tiedättekö edes itse, miten hyviä asioita teette? Ja miksi teistä tiedetään näin vähän?

Markkinointimix muutosten tuulessa

Markkinointi-instituutin opiskelija Antti Voutilainen bloggaa markkinointimixin myllerryksestä.

Hinnoittelu on lisäarvon luomista

Jos tuntematon suomalainen brändi kertoo maailman markkinoilla olevansa huippulaatua ja parempi kuin kaikki kilpailijansa, mutta hinta on halvempi (joka on suomalaisten mielestä hyvä kilpailukeino), se ei ole uskottava, totesi Designtutkimus Helsingin Outi Somervuori aamuteemassa.

Asiakaskokemuksen kehittäminen haastaa datasi

Puheissa ja teoissa digitaalinen ja analoginen maailma yhdistyvät yhdeksi, kaikki kanavat kattavaksi kokonaisuudeksi. Siinä maailmassa asiakaskokemus on merkityksellinen ja yhtenäinen kanavasta riippumatta. Miten valjastaa data asiakaskokemuksen kehittämisen tarpeisiin? Kati Nevalainen antaa kolme vinkkiä.

Vauhtia ja vinkkejä some-markkinointiin

Sosiaalinen media markkinoinnissa -koulutuksesta neuvot somen hyödyntämiseen.

Myyjä, ellet ymmärrä teknologiaa, et ole jatkossa

Kun törmäsin yhden viikon aikana liian monta kertaa myyjän teknologiaosaamisen puutteeseen tänä digitalisaation aikana, tuli mitta täyteen. Onko digitaalisuutta sisältävän palvelun tai tuotteen myyjällä lupa kieltäytyä ymmärtämästä tekniikkaa?

Suoraa puhetta

Muutos vaatii rehellisyyttä, vaikka sattuisikin.

Polarisaatio – brändi strategiana ja arjen taktiikat

Miten pitkäjänteinen brändinrakentaminen ja nopea reagoiva toiminta istuvat yhteen? Aiheesta alustaa MARK Fuusiossa 15.4. liiketaloustieteen professori Saara Taalas.

Digijuna kulkee kovaa

Kehitys on kovaa, ja ihmisten mediakulutus siirtyy digitaalisiin kanaviin. Mainospanostukset seuraavat kuluttajakäyttäytymistä pienellä viiveellä, analysoi IAB:n Birgitta Takala Industry Outlook 2020 -tilaisuudessa.

MARK Fuusio -> tieto ja inspiraatio!

MARK Fuusio ravistelee ja herättää uudet näkökulmat kysymyksiin, joita kohtaat työssäsi. Herättäjinä ovat Aape Pohjavirta, Ami Hasan, Mikael Jungner, Saara Taalas ja Mari Rasimus. Tule kokemaan tiedon ja inspiraation liitto 15.4.

MARK Fuusio - uusi tapahtumakonsepti

MARK Fuusio ravistelee ja herättää uudet näkökulmat kysymyksiin, joita kohtaat työssäsi. Herättäjinä ovat Aape Pohjavirta, Ami Hasan, Mikael Jungner, Saara Taalas ja Mari Rasimus. Tule kokemaan tiedon ja inspiraation liitto 15.4.

Kuluttajalla on valta – kuluttaja valitsee polkunsa

Digitaalisella aikakaudella yhtenäinen asiakaskokemus ja ostokanavien yhteispeli ratkaisevat –asiakaskokemuksen ei tarvitse olla samanlainen joka kanavassa, mutta sen pitää olla yhtä hyvä, sanoo Sales Energyn seniorikonsultti Kai Rustholkarhu.

Uusi koulutus! Web-analytiikka ja hakukoneoptimointi

Web-analytiikka ja hakukoneoptimointi -kurssilla pääset harjoittelemaan verkkoanalytiikan toimenpiteitä sivustollesi ja tuottamaan hakukoneiden kannalta toimivaa sisältöä (SEO).

Älä yritä osata kaikkea markkinoinnista!

Markkinoinnin ammattilaisen rooli on tänä päivänä kovin monimuotoinen. Sama koskee varmasti montaa muutakin liike-elämän osa-aluetta, mutta markkinointi on varmasti yksi eniten murroksissa oleva toimintakenttä.

Customer journey - miten asiakas otetaan suunnittelutyöhön mukaan?

MARK kumppani Sales Energyn aamussa 11.2. otetaan selvää siitä, miten asiakaspolku rakennetaan ja miten asiakas otetaan suunnittelutyöhön mukaan. Muutama paikka vapaana.

Customer journey - kuinka rakennan käytännönläheisen mallin?

MARK kumppani Sales Energy järjestää aamun markkilaisille 11.2., jossa otetaan selviää siitä, miten asiakaspolku rakennetaan ja miten asiakas otetaan suunnittelutyöhön mukaan.

Customer journey. Kuinka rakennan käytännönläheisen mallin?

MARK kumppani Sales Energy järjestää aamun markkilaisille 11.2., jossa otetaan selviää siitä, miten asiakaspolku rakennetaan ja miten asiakas otetaan suunnittelutyöhön mukaan.

Kahden tunnin seminaarista markkinointipäättäjien puheenaiheeksi

MARK Insight ryhmän "Koukuttava brändikokemus" aamupäiväseminaari onnistui yli odotusten.

Palaveri paljastaa organisaatiokulttuurin

Palaveri - ylimääräinen paha vai tehokasta työtä? Liian usein organisaatioissa palaverit nähdään ylimääräisenä pahana, vaikka niillä on oma olennainen tehtävänsä organisaation toiminnassa.

Tervetuloa - datan ja luovuuden lähteille

Datan ja luovuuden välisestä liitosta ovat keskustelemassa 26.11. aamukahvilla hasan & partnersin Eka Ruola, Frankly Partnersin Anna-Riikka Hovi ja LähiTapiolan Tomi Kinnunen.

Asiakaskokemuksen johtamisesta

Suhde2015 -seminaarissa todettiin, että asiakkaat keskiössä ja asiakasymmärryksen aito huomioiminen liiketoiminnassa näkyy myös tuloksessa.

Kahtia jakautunut businesskansa

Olemme uhkaavasti jakaantuneet kahtia. Toisaalla ovat diginatiivit. Yhtäällä, kaukana huutoetäisyyden päässä ovat perinteiset suomalaiset tai Suomessa toimivat yritykset. Lajisidonnaisuus estää ymmärtämästä toista osapuolta.

Inspiraatiota!

Tapasin viime viikolla kollegoita eri maista EMC:n (European Marketing Confederation) kokouksessa Amsterdamissa. Kävimme keskusteluja eri maiden markkinointiammattilaisten kuulumisesta alansa järjestöihin. Ihmisten itsensä kannalta on aina järkevää verkottua, ei pelkästään tiedollisen päivitystarpeen vuoksi, vaan myös sosiaalisessa mielessä.

Digiaamu viikon päästä

Vielä tänään ehdit ilmoittautua MARK Digiaamuun 6.10., jossa on aiheena asiakaskeskeinen markkinointi ja digitalisaation hyödyntäminen.

Asiakaskeskeinen markkinointi ja digitalisaation hyödyntäminen

MARK Digiryhmän aamu 6.10. Postin auditoriossa. Esiintyjänä on Platform Developer Mikael Långström, Fira Oy.

(V)ihastuttavaa mainoskieltä

Onko mainoskieli vain fraaseja vai välittääkö se fiilistä? Miten kieli toimii tänä päivänä, ja mitä haasteita ammattilaisilla on työssään?

Hinnoittelun psykologiaa

Hinta on hyvä - musta tuntuu. Miten ostaja näkee hinnan ja reagoi hinnan muutoksiin? MARK Tehoaamussa 29.9. esiintyjänä Outi Somervuori.

Syyskuun tehoaamut

10.9. Vaihtoehtoinen markkinointi, 11.9. Engineering Strategic Differentiation, 18.9. Pelillisyydellä tehoa verkkokauppojen myynninedistämiseen, 29.9. Hinnoittelun psykologiaa.

1 - 2 - 3

Etätöiden puolestapuhuja on Kuopion alueen suurlähettiläs Teemu Kontkanen.

Syyskuun tehoaamuista virtaa arkeen

10.9. Vaihtoehtoinen markkinointi, 11.9. Engineering Strategic Differentiation, 18.9. Pelillisyydellä tehoa verkkokauppojen myynninedistämiseen, 29.9. Hinnoittelun psykologiaa

Asiakasnäkemyksellä parempaa asiakkuusmarkkinointia

Kesä, ja erityisesti kesäloma, on ajankohtana markkinoijan parasta aikaa ymmärtää asiakkaita ja ideoida uusia keinoja syksyn markkinointitoimenpiteille.

Emootiot ja sosiaalisuuden muutos

Kaipaatko lisäymmärrystä kuluttajan käyttäytymiseen markkinointiviestin vastaanottajana ja merkitysten muodostajana? MARK Tehoaamussa 22.5. saat vastauksia. Ilmoittaudu mukaan viimeistään keskiviikkona.

Emootiot ja sosiaalisuuden muutos

FT Laura Ahonen ja sosiaalipsykologi Sampo Luoto tarjoavat MARK Tehoaamun esityksessään lisäymmärrystä kuluttajan käyttäytymisestä markkinointiviestien vastaanottajana ja merkitysten muodostajana.

Uuden ajan johtajuus ja työ -kirjailta

MARK Consumer Insight ryhmä järjestää ensimmäisen kirjaillan 29.4., jossa esiintyjinä ovat johtamisen asiantuntija Helena Åhman ja toimitusjohtaja Karoliina Jarenko. Ilmoittaudu mukaan 23.4. mennessä.

Nostetaan Suomi suosta!

Miten talous kehittyy - pannaanko rahat haisemaan vai yleistyykö downshiftaus? Mikä on taloudellinen toimintaympäristömme? MARK Aamuteemassa 10.4. aiheesta puhuvat VATT:in ylijohtaja Juhana Vartiainen ja Taloustutkimuksesta tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen.

Vaaliehdokkaat puhuivat markkinoinnista

MARK Vaaliaamu tarjosi asiallista debattia ja kohtaisen hyvää yhteisymmärrystä perusasioista yli puoluerajojen.

Kevään MARK Tehoaamuja

20.3. SEO WORKSHOP ja 22.5. Emootiot ja sosiaalisuuden muutos

Vastuullisen markkinoinnin iltapäivä

Vastuullisen markkinoinnin trendit haltuun yhden iltapäivän aikana - 18.3.!

Kehityskeskustelut tulossa? Mistä pitäisi puhua?

Kehityskeskustelu ei toivottavasti ole ainoa palautteenannon paikka. Sillä voi kuitenkin parhaimmillaan olla iso rooli työn tekemisen onnistumisessa ja esimies-alaissuhteessa.

Ihmisbrändin rakennusaineet läpivalaisussa Media Mäessä -seminaarissa

Mitä on henkilöbrändi? Miten sellainen tehdään, ja voiko sitä tehdä, pohdittiin Media Mäessä -seminaarissa Tahkolla viime viikolla.

Oletko jo tutustunut Markkinointi-instituutin yritysvalmennuksen palveluihin?

Yritysvalmennus on paljon enemmän kuin henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Digitaalinen asiakaskokemus

Asiakkuusmarkkinointiryhmän järjestämässä aamussa 10.2. esiintyjänä on Belinda Gerdt Microsoftilta.

Ilman myyntiä ei ole mitään

Kaupallinen johtaja Sanna Myller ja toimitusjohtaja Toni Berkowits tuovat tiskiin 12.2. tämän päivän myynnin perustotuudet.

Löydä sinulle sopivat tavat vaikuttaa verkossa ja luo pohja henkilöbrändillesi

MARK:in jäsenenä saat -10 % Markkinointi-instituutin koulutuksista.

Paremman markkinoinnin puolesta

Asiakas odottaa yhdenmukaista personoitua brändin mukaista positiivista kokemusta jokaisessa kohtaamispisteessä ja milloin tahansa.

Kasvava trendi: Työntekijälähettilyys

Miten tuoda oma asiantuntijuus esiin sosiaalisessa mediassa? Kasva verkkomaailman osaajaksi henkilökohtaisen digi-coachin ohjauksessa Markkinointi-instituutissa. MARK:in jäsenenä saat -10 % Markkinointi-instituutin koulutuksista.

Asiakaskokemus pelastaa (yritys)maailman

Kun vuoden 2015 markkinoinnin kehityksen ennustussade oli rankimmillaan, jokainen itseänsä kunnioittava organisaatio totesi asiakaskokemuksen johtamisen ja kehittämisen olevan tämän vuoden tärkein juttu.

Kirjapainot kuntoon 2 -kehittämispäivä

Kirjapainot kuntoon 2 -kehittämispäivässä keskitytään yrityksen taloudellisen tilan arvioimiseen ja mahdollisiin parannustoimenpiteisiin sekä miettimään mitä palveluiden tuottaminen asiakaskeskeisesti tarkoittaa.

Kirjapainot kuntoon -kehittämispäivä

Kirjapainot kuntoon 2 -kehittämispäivässä keskitytään yrityksen taloudellisen tilan arvioimiseen ja mahdollisiin parannustoimenpiteisiin sekä miettimään mitä palveluiden tuottaminen asiakaskeskeisesti tarkoittaa.

Kirjapainot kuntoon 2

Kirjapainot kuntoon 2 -kehittämispäivässä keskitytään yrityksen taloudellisen tilan arvioimiseen ja mahdollisiin parannustoimenpiteisiin sekä miettimään mitä palveluiden tuottaminen asiakaskeskeisesti tarkoittaa.

Nyt ajankohtaista asiaa markkinoinnista

Ajankohtaisseminaarissa tarkasteltiin tätä hetkeä eri näkökulmista. Tämän hetken buzzword on EMPATIA.

Markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinto

"Toin koulutuksesta työpaikalleni monia arvokkaita näkökulmia." Tutustu Markkinointi-instituutin koulutustarjontaan sekä tyytyväisiin opiskelijoihimme. MARK:in jäsenenä saat -10 % Markkinointi-instituutin koulutuksista.

Vastuullisuus markkinoinnissa

Vastuullisuus on kuin brändin rakentaminen. Se ei voi olla päälle liimattua. Sen pitää olla sisäänrakennettuna yrityksen koko toimintaan.

Markkinointi, viestintä ja journalismi digiaikana

Nyt on viimeiset hetket ilmoittautua mukaan aamuteemaan, jossa esiintyjinä ovat Kaius Niemi Helsingin Sanomista ja ProComin Elina Melgin. Tilaisuus 23.10. Sanomatalossa.

Tietoyhteiskunta muuttaa vaikuttamisen mekanismeja

Tietoyhteiskunta ja sen vaikutukset käyttäytymisen muutoksiin on vähentänyt arvovaltaa perinteiseltä, yksisuuntaiselta vaikuttamiselta kohti interaktiivista vuoropuhelua.

Miten hyödyntää vastuullisuutta omassa markkinoinnissa ja brändäyksessä?

MARK Aamuteemassa esiintyjinä ovat Ethican Paula Fontell ja Anne Raudaskoski.

Aika, jolloin mikä tahansa verkkokauppa kasvoi, on ohi.

Verkkokauppiaalta vaaditaan monenlaista lisäarvoa, jotta verkkokauppa voi menestyä.

Tapahtuma Trapetsilla

MARK kumppani Messukeskus kutsuu VIP-aamupäivään markkilaisia kokous- ja tapahtumapäättäjiä.

Sisältömarkkinoinnin tekijöille ymmärrystä ja faktatietoa tutkimuksesta

"Sisältö itsessään ei ole autuaaksi tekevä asia - sisällön pitää olla sellaista, että se tuottaa lisäarvoa kohderyhmälle ja tukee samalla yrityksen bisnestä", toteaa Ilona Hiila, Vapa Mediasta.

Sauna on suomalaisten kruununjalokivi

Me suomalaiset tiedämme, minkälainen on oikea sauna. Tämä tieto voi olla rasite, kun käymme kauppaa maailmalla. Pystymmekö katsomaan asioita asiakkaan näkökulmasta, kun olemme itse niin kovasti oikeassa?

Markkinoinnin ajankohtaisseminaari

Vielä ehdit mukaan ensi viikolla pidettävään markkinoinnin ajankohtaisseminaariin, jossa esiintyvät Kari Korkiakoski, Roope Ruotsalainen, Markku Kaijala, Hans Björkendahl, Jarkko Kurvinen ja Tommi Pelkonen.

Videovallankumous!

Visuaalisen sisällön, erityisesti videoiden, hyödyntäminen markkinointiviestinnässä kasvoi räjähdysmäisesti viime vuonna, toteaa Tommi Pelkonen Googlelta.

Ohjelmaa muutoksen keskeltä

Useimpien yritysten liiketoimintaympäristö on muuttunut radikaalisti. En keksi, minkä yrityksen ei olisi. Eikä vähiten markkinoinnin näkökulmasta.

3x3 digitaalisen markkinoinnin trendiä

Asiakaskokemusta, dataa ja johtamista - mitä markkinoinnin hypesanojen takaa löytyy, mikä kehityksessä kannattaa ja mitä napata mukaan vielä 2014 tehtävälistalle. Aihetta avaa tarkemmin Markkinoinnin ajankohtaisseminaarissa Frankly Partnersin Chief Digital Officer Roope Ruotsalainen.

Pari ajatusta Media Mäessä -seminaarista - lyhyesti

Sosiaalisuus on CRM:n tulevaisuus, totesi Belinda Gerdt Microsoftilta Media Mäessä -tapahtumassa Tahkolla.

Kirjapainot kuntoon - kehittämispäivä

Kirjapainoalalla vanha teknologia ja menetelmät ovat käymässä tarpeettomiksi. Alalla kaivataan uusia toimintatapoja ja ansaintamalleja. On tunnistettava asiakkaan tarve ja tarjottava häntä kiinnostavia ratkaisuja.

Lyhyesti Laurilta

Erinomaisen hyvää ja inspiroivaa alkanutta vuotta 2014 sinulle, MARK:in jäsen.

Haluatko kehittää ja kehittyä? - Tule mukaan Asiakkuusmarkkinointiryhmän toimintaan

MARK Asiakkuusmarkkinointiryhmä tarvitsee uusia osaajia erovuoroisten jäsenten tilalle.

Markkinoinnin tuloksellisuus

Aamiaisbrunssilla 31.10. on teemana markkinoinnin tuloksellisuus mittaamisen, digimarkkinoinnin ja kohdentamisen näkökulmasta. Lisäksi tilaisuudessa palkitaan ja esitellään markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksellisuutta mittaavan Effie-kilpailun vuoden 2013 voittajat.

Markkinoinnin tuloksellisuus -seminaari ja tämän syksyn Effie-palkinnot

Aamiaisbrunssilla 31.10. on teemana markkinoinnin tuloksellisuus mittaamisen, digimarkkinoinnin ja kohdentamisen näkökulmasta. Lisäksi tilaisuudessa palkitaan ja esitellään markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksellisuutta mittaavan Effie-kilpailun vuoden 2013 voittajat.

Markkinoinnin tuloksellisuus Finlandia-talolla

Valjasta markkinointi takomaan tulosta koko voimallaan. Aamiaisbrunssin teemana 31.10. on markkinoinnin tuloksellisuus mittaamisen, digimarkkinoinnin ja kohdentamisen näkökulmasta. Lisäksi tilaisuudessa palkitaan ja esitellään Suomen arvostetuimman markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksellisuutta mittaavan Effie-kilpailun vuoden 2013 voittajat.

Taloustuuli puhaltaa, mutta minkä lämpöisenä?

Valtakunnallisen tuhkanripottelun ja Nokia-melankolian ohessa ja onneksi kuuluu myös muunlaista ääntä talousrintamalta. Saksan talous vetää taas hyvin. Suomen taloudessa aurinkoa on näköpiirissä viimeistään vuodenvaihteen jälkeen.