Ymmärrä asiakasta ennen kuin automatisoit

Julkaistu 06.05.2014

Ostin puolitoista vuotta sitten puseron ruotsalaisesta verkkokaupasta. Ruotsalaisten kerrotaan olevan hyviä markkinoinnissa, joten ammatillisesta mielenkiinnosta annoin luvan lähettää itselleni uutiskirjeitä. Siitä päivästä lähtien olen saanut joka päivä ”uutiskirjeen” joulunpyhiä ja juhannusta lukuun ottamatta.

Uutisia ei juurikaan ole ollut tarjolla, mutta tarinan kaari on ollut mielenkiintoinen. Kauppias lienee tehnyt tehokasta automatisoitua markkinointia, mutta minä kuluttajana olen ärsyyntynyt ahdistelusta. En ole ostanut toista kertaa, enkä osta.

Aluksi kauppias ajatteli, että ostan joka päivä saman valmistajan puseron. Seuraavalla viikolla minulle suositeltiin niitä puseroita, ”joita muut samanlaisen puseron ostaneet olivat lisäksi ostaneet”. Vähitellen kauppias oivalsi, etten ole TV-kuuluttaja. Hän alkoi tarjota myös alaosia, mutta ei varsinaisesti sellaisia, jotka olisivat sopineet puseroni pariksi. Sitten yhtäkkiä olin VIP asiakas – ostettuani kerran!

Alkoi alennuksilla pommittaminen. Alennukset kasvoivat jopa 70 prosenttiin. Ilmaisia toimituksia on tarjottu alusta asti ja jostain syystä koko ajan on tarjousviikko. ”Viimeinen päivä” on ainakin kaksi kertaa kunkin tarjousviikon aikana. Loppuhuipennuksena he alkoivat kaivata minua! ”Leena, ikävöimme sinua. Jos ostat nyt, saat 15 % alennuksen kaikesta!”

Mikä olisi auttanut? Tässä kourallinen ehdotuksia:

  1. Hyödynnä asiakastieto, jota keräät

  2. Kysy mistä asiakkaasi on kiinnostunut

  3. Etsi oikea hetki

  4. Ole aidosti monikanavainen

  5. Älä ahdistele asiakasta

Lue koko tarina. 



Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.