WOW-efektin jäljillä

Julkaistu 18.11.2013

Mainostajan päätehtävä on saada aikaan muutos kuluttajan käyttäytymisessä. Tunnereaktio on vahvin vaikuttaja, ja liikkuva kuva ja ääni vaikuttavat vahvimmin tunteisiin, kertoi Nelonen Median myyntijohtaja Karri Ahonen alustuksessaan Nelonen Median järjestämässä Sähköisten medioiden avulla tavoitteisiin -seminaarissa 14.11. Ahosen mukaan brändillä on yhä suurempi merkitys ostopäätöksessä. Teknologia muuttuu. Ihmiset eivät.

Ostan tämän ajatuksen täysin. Hauska yhteensattuma oli, kun tulin seminaarista työpöytäni ääreen ja selasin tuoretta Research World -lehteä, silmiin osui lause: "Humans are essentially irrational, and theories and practices based on human rationality are doomed to be fatally flawed". Tämä siis tutkimusalan kansainvälisessä laatujulkaisussa.

Tavoitteiden selkeä asetanta ja saavutusten seuraaminen oikeilla mittareilla on ehdoton MUST. Tämä on rationaalista ja perusteltua. Sen sijaan, se, mitä sanotaan ja miten asiakkaisiin vaikutetaan, ei voi perustua pelkkään (jos ollenkaan) rationaaliseen prosessiajatteluun. On tavoiteltava WOW-efektiä. Siinä tarvitaan innovatiivista vapaata luovuutta ja uskallusta. Kuten MARK Digitaalisen markkinoinnin ryhmän ADA-aamussa Dinglen Juho Jokinen totesi, on siirryttävä kampanja-ajattelusta brändiajatteluun. Yrityksen on esiinnyttävä oman persoonansa mukaisesti aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaittensa kanssa.

Ylipäätänsä ei ole kenellekään pahitteeksi olla aktiivisesti asiakkaiden kanssa. Se lienee ainoa takuuvarma menestysresepti.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.