Vihaisten lintujen CV

Julkaistu 31.05.2016



MARK Aamuteema järjestettiin tiistaina 24.5. Roviolla, jonka kehitysjohtaja Mikko Setälä kertoi Angry Birds –elokuvan taustoista, tekemisestä ja markkinoinnista.

Vihaiset linnut ovat saavuttaneet uskomattoman suosion uudella reviirillään, elokuva-alalla. Aika näyttää, millaisen nosteen tämä antaa pelibusinekselle. Lähtökohdat ovat hyvät. Setälä näytti kansainvälistä tutkimusta, jossa kategorian tunnetuimmat brändit ovat Disney ja Super Mario (95% tunnettuus kummallakin), seuraavina Lego, Simpsonit, Pokemon ja Toy Story, joiden jälkeen onkin jo Angry Birds 91% tunnettuudella.

Tässä muutama faktatieto elokuvaprojektin luvuista:

  • The Angry Birds –elokuvan työ aloitettiin vuonna 2012.

  • Elokuvan perussuunnittelu tehtiin Suomessa, tuotanto USA:ssa ja Kanadassa.

  • Projektiin osallistui 800 henkilöä.

  • Mukana olivat tähtiluokan ääninäyttelijät ja musiikki.

  • Tuotantokustannukset olivat 73 miljoonaa dollaria.

  • Markkinointiin panostettiin 132,5 miljoonaa dollaria.

  • Elokuvan ensi illat olivat 13.5. ja 20.5.2016.

  • Elokuvaa esitetään 88 maassa 24.000 valkokankaalla.

  • Rahoituksen hoiti Rovio Entertainment.

  • Elokuva tuotettiin budjetin puitteissa ja etuajassa.

  • Ensi-iltaviikonloppuna elokuva oli numero 1 USA:ssa, Kiinassa ja 40 muussa maassa.

Taitaapa tuota menoa kohta paukkua 100 %:n raja tunnettuudessa!

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.

Yhteistyössä

MARK Partners