Vaaliehdokkaat puhuivat markkinoinnista

Julkaistu 07.04.2015

MARK Vaaliaamu tiistaina 1.3. tarjosi asiallista debattia ja kohtalaisen hyvää yhteisymmärrystä perusasioista yli puoluerajojen. Paneeliin olivat saapuneet Jarmo Keto (PS), Matti Niemi (SDP), Hilkka Olkinuora (RKP – SIT), Matti Parpala (Kok), Taru Päivike (Kesk) ja Leo Stranius (Vihr).

Matti Niemi aloitti värikkäästi, mutta realistisesti lakien säätämisestä: ”Ei voi säätää lakia, joka kieltää ongelmien olemassa olon. Eivät ne ongelmat kieltämällä katoa”. Taru Päivike vaati sääntelyä pois. Useimmissa tapauksissa lupamenettelyn tilalle riittäisi huomattavasti sujuvampi ilmoitusmenettely. Markkinatalouden puolesta hän toivoi, että ”Suomeen tarvitaan oikea markkinointi takaisin”.

Tuntevatko poliitikot markkinointia? Niemi pohti, että tiedon lisääminen olisi paikallaan. Leo Stranius totesi, että politiikassa yritetään myydä henkilöä ja tavoitteita. Viestinnän merkitys on ollut kasvamaan päin. Matti Parpala lisäsi vaalimarkkinoinnista: ”Kioski on auki vain kaksi viikkoa, ja jokainen ostaa vain yhden tuotteen”. Jarmo Keto ilmoitti, että markkinointiala sääntelee itseään, joten viranomaiskontrollia ei tarvita. Hilkka Olkinuoran tausta on markkinointimaailmassa. Hänen mukaansa markkinoinnin pitää olla integroituna tuotekehitysprosessiin, ei erillinen funktio. Vaikeata on olla eri mieltä.

Keto: Politiikka toimii mielikuvilla. Keskiössä pitää kuitenkin olla politiikan asiakysymykset. Parpala lisäsi, että kokonaisnäkemystä tarvitaan. Hyvä tuote ei riitä.

Yritystuet innostivat panelistit vilkkaaseen keskusteluun. Ne ovat OK, jos kohdistuvat investointeihin, jotka tuovat työtä Suomeen. Stranius kohdistaisi niitä ns. ”epäpyhiin alliansseihin” eli pienten start-up-yritysten yhteenliittymiin. Poliitikot voivat vaikuttaa siihen, että Suomessa on positiivinen investointi-ilmasto, totesi Olkinuora. Keto lopettaisi yritystuet. Hän toi esiin kääntöpuolen yritystuista: ”Avustusten hakemisessa ydinosaamista on avustusten hakeminen. Kun rahat saadaan, syttyvät sikarit, ja innovatiivisuus ei enää kuki.” Parpalan mielestä yritystuen tärkein tehtävä olisi saada yritys kansainvälisen kilpailukynnyksen yli niin, että omat siivet kantavat siitä eteenpäin. Päivike lisäsi näkökulman verotuksesta: Start-up yrittäjille ei ole niin väliä, millä tasolla vero on vaan sen ennustettavuus. Verotuksen on oltava stabiili ja ennustettava. Niemi säesti: ”Verotusta ei pidä heilutella”.

Kysymys alkoholimainonnan rajoituksista jakoi panelistien mielipiteet ehkä voimakkaimmin. Rajoituksia kannattivat Stranius ja Niemi. Perusteet ovat kansanterveydellisiä ja heidän mukaansa painavampia kuin liberaalin linjan perustelut. Muut eivät lämmenneet rajoituksille, joita esim. Keto piti epäjohdonmukaisina. Päivike kannatti liberaalia alkoholipolitiikkaa, ja Olkivuora kehotti hakemaan ongelmiin oikeat syyt. Parpala totesi yksikantaan, että alkoholipolitiikka on jo nyt ollut epäonnistunutta.

Miksi niin monia ihmisiä ei kiinnosta äänestäminen? Miksi ”on vaikeaa löytää ehdokas”? Ehkä konsensuspolitiikka on väritöntä. Kompromissien tekeminen ei säväytä, jolloin poliitikot eivät erottaudu, eikä heidän politiikkansa ole tunnistettavaa. Ihmiset saattavat myös kysyä, kuuluvatko he siihen järjestelmään, josta vaaleissa on kyse.

Tarina olisi jatkunut, mutta MARK:in tiukan seminaariaikataulupolitiikan vuoksi peli puhallettiin poikki, kun kaikki olivat lämmenneet sopivasti. Moderaattorina aamussa toimi MARK-konkari Pertti Rinne.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.