Sekoita uutta vanhaan

Julkaistu 19.03.2014

Sekoita uutta vanhaan

Digitaalisen liiketoiminnan foorumin, DiViA:n perustaja ja puheenjohtaja Mika Raulas piti yleisönsä otteessaan esiintymällä MARK Tehoaamussa 20.3. Otsikkona oli Markkinoinnin täyskäännös.

Täyskäännös tarvitaan monessa yrityksessä ajattelussa ja asenteissa, mutta ei Raulas kaikkea vanhaakaan ollut poistamassa. Hyvänä esimerkkinä hän esitteli erinomaista työtä digitaalisessa ympäristössä tekevän Audin etusivuilmoitusta saman aamun printti-Hesarissa. DiViA:n mukaan yritykset hakevat digimarkkinoinnin kautta entistä strategisempia hyötyjä esimerkiksi brändin rakentamiseen ja asiakasdialogiin sosiaalisessa mediassa. Panostukset siirtyvät osin perinteisestä mediasta uusiin kanaviin. Ajattelun ja asenteiden on käännyttävä kohti aitoa arjessa toteutuvaa asiakaslähtöisyyttä.

USAssa suurin kasvava buumi on selkeästi sisältömarkkinointi. Hyvänä kakkosena tulee perässä mobiilisuus, mutta tämä ei kasva trendinä enää samaan malliin kuten aiempina vuosina. Raulas lainasi erään suuren lääkeyrityksen johtajan sanoja: ”Meidän täytyy näkyä ja vaikuttaa laajemmin.” On tarjottava asiakasta hyödyttäviä ja kiinnostavia sisältöjä. Amerikan kielellä: Entertaining and acute content. Raulas leikitteli sanoilla: MEDIA –sana pitää kääntää toisinpäin: AID’EM.

Aamun eräs tärkeimpiä viestejä oli, että asiakasymmärrys pitää systematisoida niin, että asioiden pitää tippua tekemiseksi. Pelkkä numeroiden analysointi ei kelpaa, jos se ei johda toimintaan. NPS:n (Net Promoter Score – suosittelumittari) rinnalle Raulas esitteli toisen vähintään yhtä käyttökelpoisen mittarin osoittamaan, tekeekö yritys oikeita asioita oikein: Unsubscribe-mittarin. Miten minimoit sen antamat luvut = maksimoit asiakkaittesi kokeman hyödyn viestinnässäsi?

Aamun esityksessä oli runsaudenpulaa esimerkeistä automaailmasta vähittäiskauppaan. Kukin tekee tavallaan, esimerkiksi K-Supermarket kohdentaa erilaisia tuotetarjouksia kuponkeina eri asiakkaille. S-ryhmä on vienyt sovelluksensa puhelimeen, jonka avulla asiakas tietää, kuinka lähellä on seuraavaa hyvitystasoa kulloinkin on. Vanhoja keinoja yhdistetään uusiin.

Kiteytyksenä Raulas päätti todellisen ”Tehoaamun” toteamalla, että meidän kaikkien kannattaa oppia ”räppiä” eli sekoittamaan uutta myös vanhaan.

 

 

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.