Poimintoja Media Mäessä –seminaarista

Julkaistu 09.02.2016



Media Mäessä seminaarissa Tahkolla oli tiivis tunnelma viime perjantaina 5.2. Yleisöä paikalla oli yli sata ja M&M:n streamauksen kautta vielä enemmän. Perjantaina playeri avattiin 571 kertaa ja uniikkeja streamin seuraajia oli 397 katsojaa.

Ja tässä joitain otteita päivän annista:

Kommunikaation suunnittelun perusteet eivät ole muuttuneet mihinkään, tiivisti Tomi Härmä, Mediametrix Finland.
Tarjooman ja luovan toteutuksen merkitys korostuu. Haasteena on, miten saadaan markkinatutkimus ja verkkoanalytiikka keskustelemaan keskenään? Markkinatutkimus löytää verkon yksittäisen käyttäjän ja pystyy rikastamaan verkon analytiikkadatan. Verkkoanalytiikka ja markkinatutkimus yhdessä luovat asiakasymmärryksen ja siitä kilpailuetua, kertoi Härmä, joka kiteytti asiansa neljään teesiin:
1. kanavien määrän räjähdettyä asiakasymmärryksen tarve kasvaa entisestään
2. kaikki kommunikaatio on asiakkuuksien johtamista
3. asiakkuuksien jalostaminen vaatii monitasoisen mittauksen ja tiukan johtamisen
4. luovuus ja tarinankerronta täytyy nostaa jälleen arvoon, jossa ne ovat olleet

Eri tyyppisen esityksen piti Jussi Nurmio, N2, joka taustoitti Töölönlahden kehitysprojektia: Vaikeuksista kohti voittoa.
Lähtökohtana ”mainostoimiston” projekti ei saanut mitään myötätuulta Helsingin kaupungin virkamiehiltä tai arkkitehdeiltä. Sinnikkyys, tanskalaisen arkkitehtitoimiston käyttö (profeetta vieraalta maalta), alan ammattilaisten käyttö maanmuokkaus- ja ruoppaussuunnitelmien käytössä jne. ovat johtaneet selkeään suunnitelmaan ja valon pilkahdukseen tunnelin päässä. Kyllä tässä maassa on mahdollista tehdä muutoksia ja rakentaa uutta. Se vaatii vain kirkasta visiota ja riittävää määrää hulluutta, niin johan alkaa tapahtua.

Juuso Myllyrinne saapui Tahkolle TBWA:n New Yorkin toimistolta, jossa hän on työskennellyt jo viisi vuotta. Innovaatiot vaativat disruptiota, nykytilanteen rikkomista. Kyseenalaistamista. Hän kiteytti asiansa kolmeen vaiheeseen:
1. Convention: Missä olemme nyt.
2. Disruptio: Murramme nykyisen konvention.
3. Vision: Mihin haluamme päästä.

Ulkomainonnan tie paperista pikseleihin on vasta aluillaan, kertoi JCDecauxin Klaus Kuhanen. Sisältömarkkinointi ei ole ulkomainosyhtiön asia – ainakaan tänään. Ulkomainonta luo puitteet sisällölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Conent is king, muistutti Kuhanen.

Tori.fi:n Jussi Lystimäki, joka on juuri siirtymässä emoyhtiö Schibsted Media Groupin kehittyvien Euroopan markkinoiden johtoon, pisti rajoja matalaksi. Mahdollisuuksia kaupankäynnille on huimasti enemmän kuin tänä päivänä vielä hyödynnetään. Lystimäki muistutti, että nykyään ihmiset harrastavat hybridikuluttamista – välillä uutta, välillä käytettyä. Arvot suuntaavat kohti merkityksellisyyttä. Ihmiset haluavat tehdä valintoja jonkin asian puolesta ja jakaa asioita keskenään.

Essi Kivitie, Rähinä Records, edustaa uutta musiikkiteollisuuden suuntaa. Kohderyhmät ovet pienempiä omia heimojaan. Business tuo mukanaan mm. uskomattoman oivaltavaa merchandisingia – oikein hinnoiteltuna. 25 euroa taitaa olla nuorelle kipuraja – paitsi, kun vanhemmat ovat konsertissa mukana maksajan roolissa. Kun isoja yleisöjä ja ns. ”helppoa rahaa” ei enää ole, tarvitaan innovatiivisuutta ja yhteistyökykyä eri alojen kesken. Uuden ja ison tekeminen on mahdollista, kun sitä haluaa, kertoi Kivitie.

Media Mäessä –tapahtuman tunnelma oli tiivistä kollegiaalista yhteishenkeä. Sen lisäksi positiivinen usko tulevaisuuteen ja kyky nähdä mahdollisuuksia vievät tätä maata eteenpäin. Sitä kautta luodaan Suomeen kasvua ja menestystä.

*     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *

Media Mäessä MÄKIKISA
Lauantaina järjestettiin perinteisesti Mäkikisa ja siinä olikin runsas osanotto. Kisassa oli miesten ja naisten sekä alppi- että lautasarjat. Kilpailun päätteeksi oli vielä niin kannustajien ja kilpailijoiden yhteinen vallaton stiga-kisa.

Mäkikisan tulokset:
Miehet / Alppi:
1. Samuli Huuhtanen 23,40
2. Matias Muurikoski 23,97
3. Teemu Kontkanen 24,93

Miehet / Lumilauta:
1. Jussi Partanen 33,00
2. Teemu Salonen 35,91
3. Tatu Ahonen 36,22

Naiset / Alppi:
1. Mia Miettinen 28,12
2. Karolina Huuhtanen 29,72

Naiset / Lauta:
1. Sini Lähdekorpi 35,71
2. Katja Lindqvist 37,66

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.