Pienyrittäjyyden paradoksi - ja 5 keinoa ratkaista se

Julkaistu 10.04.2018

Myydä, markkinoida ja suunnitella tulevaa. Kehittää, digitalisoida ja oppia uutta. Palvella, tehostaa ja kurkottaa pilveen. Käydä postissa ja palaverissa. Maksaa laskut ja verot. Ehtiä ruokakauppaan, kentänlaidalle ja lenkille. Vielä olisi yksi Skype-palaveri. Ja huomenna sama?

No ei aivan. Ilman tuota to do -listaakin arki on usein aikamoista selviytymistaistelua ja kaikki ”ylimääräinen” jää rutiinien jalkoihin. Oman intohimon, asiantuntijuuden ja yrittämisen täyttämä arki riittää pitkälle ja on sellaisenaan jo täyttä ja täydellistä. Mutta riittämättömyyden tunne seuraa meitä jokaista, riippumatta toimialasta ja ”mikroyrittäjyyden” asteesta. Mitä pienempi yritys on, sitä vähemmän on aikaa ja resursseja katsella omaa elinkeinoaan sen eri näkökulmista – tai seuraavaa kuukautta pidemmälle.

Tuijotatko tossun kärkiä, viivan alle vai eteenpäin?
Pienuus on realiteetti ja valinta. Mutta älä anna sen määrittää itseäsi yrittäjänä liikaa tai näännyttää yritystäsi hengiltä. Olet itse vastuussa siitä, miten hyvin sinulla menee – yrittäjänä todellakin tiedostat sen jo muutenkin. Kasvu, muutos tai kehittyminen – mikä tavoitteesi ikinä onkaan - tapahtuu vain ryhtymällä toimeen. Eikä kasvu ole elinehto, mutta kannattavuus on. Kaikkien ei tarvitse kasvaa isoiksi, mutta omaa yritystään voi ja kannattaa kehittää suunnitelmallisesti. Pilko kiireesi osiin ja tee omannäköisesi suunnitelma.

Aloita miettimällä:

  1. Miksi yrityksesi on olemassa? Asiakkaasi ansaitsevat parasta mahdollista palvelua ja syyn ostaa sinulta. Mikä se on? Kiteytä ja kerro tai näytä se heille. Kerro uudelleen ja uudelleen, toista.

  2. Mikä erottelee tuotteesi tai palvelusi muista? Onko sinulla uniikki tarina tai palvelukonsepti, joka eroaa muista? Ydintuote on vain osa tulevaisuuden menestystarinaasi. Listaa asioita, jotka pakottavat asiakkaasi palaamaan.

  3. Kenen kanssa innostut, onnistut. Yksin tai kaksin ei voi osata kaikkea. Palkkaaminen on iso askel. Valitse seurasi hyvin ja tee yhteistyötä heidän kanssaan, jotka saavat sinut liekkeihin ja uskovat ideaasi. Mieti mihin tarvitset eniten apua ja etsi sitä. Aktiivinen verkostoituminen on elinehto!

  4. Ajattele isosti. Suuruudenhullu ei kannata olla, mutta menestyminen edellyttää rohkeutta ja riskinottokykyä. Älä anna menestymisen esteiden olla korviesi välissä vaan aseta tavoitteet korkeammalle. Arki kyllä pakottaa ottamaan oikeankokoisia askeleita. Ilman uskallusta ja tavoitteita saavutat vain välttämättömän.

  5. Varaa kalenteristasi aikaa. Okei, sitä ei ole, mutta onhan sitä oltava. Suunnitelmallisuudella ostat myös aikaa itsellesi – myös sitä vapaa-aikaa ja lomaa. Aloita tänään – pienikin hetki viikosta riittää. Mutta käytä se – nyt aluksi vaikka pohtimalla vastauksia kohtiin 1-4. Systemaattisuus ja toisto tekevät muutoksen mahdolliseksi.

Kaikista toimivista suomalaisyrityksistä noin 98,5 % on pieniä yrityksiä. Mikroyrityksiä eli 1-9 henkilön yrityksiä niistä on noin 93 % (Suomen Yrittäjät 2016). Blogitekstin takana on kaksi markkinointialan pienyrittäjää Krisse Törö ja Henna Lekka, jotka ovat päättäneet raivata esteet pienyrittäjien menestymisen tieltä.

Kääritään yhdessä hihat!                                            
Krisse Törö, Innosta ja Henna Lekka, Lekka.me


Lue alanvaihtajan ajatuksia pienyrittäjän markkinoinnista täältä >>>

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.