OOH, ISO kirosana ja sosiaalinen elämä analogisessa muodossa

Julkaistu 07.10.2014

Sain pyynnön naputella blogiin muutaman rivin ulkomainonnasta ja ei kuulemma yhtään haittaisi jos osaisin kehua. Tämä on ehkä kolmas versio, koska itsekritiikki on ollut kovaa ja loppupelissä mieleen tuli ”pitäkää tunkkinne”, ei kukaan jaksa lukea kovinkaan montaa riviä itsekehuskelua ja toisaalta mielessä pyörii paljon tärkeämpiäkin asioita.

Meidän tavoitteena on saada asiakkaat ymmärtämään, kuinka tehokkaita, vaikuttavia ja oivaltavia kampanjoita ulkomainonnalla saadaan aikaan. Toimialan noustessa innostunut ilmapiiri on tarttunut alan yrityksiin ja olemme huomanneet, että kovasta keskinäisestä kilpailusta huolimatta voimme puhaltaa myös yhteen hiileen. Ulkomainostoimialan markkinaosuus on historiallisen korkealla, mutta kasvun varaa on vielä paljon. Meillä on useita asiakkaita, jotka käyttävät markkinointibudjetistaan yli 10% kodin ulkopuoliseen mediaan ja saavat sillä aikaan erinomaisia, mitattavia tuloksia.

Voisin kiillottaa kilpeämme vaikka kuinka pitkään, mutta jokainen meistä löytää omasta toimialastaan ajasta riippuen hyviä ja vielä parempia argumenttejä, jotka kuitenkin jäävät roikkumaan ilmaan ellei taustalla ole sitä aitoa tahtoa. Meillä sitä on tällä hetkellä. Toivotaan ja tehdään töitä sen eteen että on jatkossakin.

Pelkät ulkomainokset eivät kuitenkaan kesää tee, vaan tarvitsemme kumppaneita myös muista mediaryhmistä. Innovatiivinen suunnittelu avaa mahdollisuuksia uuteen. Ehkäpä meillä on tulevaisuudessa uusia mediaryhmiä, tutkijoita ja suunnittelijoita, jotka pohtivat esimerkiksi kuluttajien kohtaamista vapaa-ajalla yli mediarajojen.

Sosiaalinen media pilaa elämän?

Mikä ”ISO kirosana” meitä ihmisiä oikein vaivaa?  Teemme töitä tukka putkella ja seuraamme kavereiden ja jopa lähimmäisimpien ystävien elämää sosiaalisesta mediasta, jossa kaikki on lähes aina niin siloteltua. Kaikilla menee vähintäänkin ihan hyvin. Ympärillämme on paljon hyviä ja kauniita juttuja. Juttuja joita ihmiset, ehkä viimeisillä voimavaroillaan käy peukuttamassa samaan aikaan kun ulosottomies kolkuttaa ovella, lapset otetaan huostaan tai vakava sairaus vie terveyden.

Ei sillä, nokkelien tilannepäivityksien viihteellinen arvo on suuri hädänkin hetkellä ja oivallukset avaa kavereista uusia puolia, jotka parhaimmillaan synnyttää jotain uutta ja saa hymyilemään, mutta missä on aito välittäminen?

Mitäpä jos sulkisimme neljän jälkeen hetkeksi päätelaitteet, laitetaan jalkaan kengät ja lähdetään ulos töistä. Mennään kotiin tai ystävien luo. Otetaan kohtaamiseen mukaan, tunne, ääni, katsekontakti ja kosketus. Unohdetaan hetkeksi se kiire ja kysytään aidosti mitä sinulle kuuluu? Pelataan, leikitään, vietetään aikaa ja keskustellaan. Siinä sivussa huomaamattamme auttavamme kaveria elämässä  ja olemme molemmat pois puhelinten ja pädien koukusta ja ehkä kehitymme myös ihmisinä.

Mene ulos siitä, siellä on sosiaalinen media analogisessa muodossa -  tykkään!

Aitoa elämää ei hakkaa mikään.

 

Kirjoittaja Teemu Kontkanen on Mediateko Oy:n toimitusjohtaja ja vapaa-ajan ulkomainoskauppias sekä Outdoor Finlandin hallituksen jäsen. Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto on MARK Kumppani.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.