Onko yrityksissä jälleen kerran painettu torkkukytkintä?

Julkaistu 03.02.2015

Yritykset myllertävät organisaatioitaan uusiksi.  Tietojohtaminen, brändi ja asiakaskeskeisyys ovat iskusanoja tässä ryminässä.  Muutostekijöiden keskinäiset kohtalonyhteydet ovat ilmeiset. Tieto ja sen jalostaminen tuovat ymmärrystä asiakkuuksista. Asiakkaat ovat niitä, jotka mahdollistavat yrityksen toiminnan ja kehittämisen. Brändi on suurin yhteinen nimittäjä yrityksen ja  asiakkaan välillä.  

Samaan aikaan tilanne yrityksissä on sekava. Digitaalisuus huutaa uutta ajattelua. Markkinointi, myynti ja viestintä kisaavat sisäisesti arvovallasta ja budjeteista.  Lean-toimintamalli  edellyttää ketterää ja reagoivaa organisaatiota. Leadership, ihmisten johtaminen korostuu. Eri suuntaan vetäviä vektoreita riittää.

Muutostekijöiden seurauksena markkinoinnillinen ajattelu nousee näkyväksi.

Vai nouseeko?

HR-ammattilaisten vastuualueelle kuuluu yritysten toimintakyvyn kehittäminen.

Tuoreen tutkimuksen (HR-johdon tulevat kehityshankkeet. Management Events. 2014) mukaan kehitystavoitteiden Top 3 –listalla ovat organisaation suorituskyvyn tehostaminen, muutoshankkeiden läpivieminen ja strategian jalkauttaminen organisaatioon.

Henkilöstöjohdon asiantuntija, Anneli Valpola, tulkitsee tutkimusta siten, että kyseessä on selviytymistaistelu.

Tuloksista näkee, että uudistaminen, kasvun tukeminen ja kehityshankkeet eivät ole nyt prioriteetissa kovin korkealla.

Onko siis yrityksissä perustavanlaatuisen kehittämisen sijaan painettu torkkukytkintä, jälleen kerran? Nyt jos koskaan olisi aika herätä ja tehdä ratkaisuja, jotka kantavat viiden vuoden päähän. Mistä löytyvät tekijät, jotka taklaavat sisäiset ja ulkoiset haasteet, mutta jotka samalla ottavat uudet keinot käyttöön.  Missä ovat ratkaisut, joissa kohtaavat digitaalisuus, palvelut, markkinointi, viestintä, myynti ja innovaatiot?

Keinoja ja välineitä on tarjolla. Hyvään alkuun pääsee blogin ensimmäisen kappaleen listauksen sisäistämisellä.

Hyvät HR-ammattilaiset.  Teillä on arvovalta ja asema. Taktinen, operatiivinen ja strateginen  osaaminen on jo yrityksissä.

Olisiko aika kytkeä torkkukytkin pois päältä?

 

Markku Vierula
entrepreneur / owner / integration specialist / author / creative
Vierula Consulting Oy
markku@vierula.com

 

 

 

 

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.