Oletko sisältösopuli?

Julkaistu 18.06.2018

Minulla on lapsesta asti ollut sammumaton halu ja palo kuulla ja lukea tarinoita tilanteiden ja ihmisten takana. Jano saada tietää, mikä ketäkin liikuttaa ja miksi. Minun ja monen muunkin iloksi markkinointi sisältää nykyään paljon laadukkaita sisältöjä ja sitä, että onnistuu oikealla tavalla puhuttelemaan kohdeyleisöään.

Minulle on ihan sama kuka asiaansa jakaa, jos sisältö puhuttelee minua ja antaa minulle jotain uutta ajateltavaa. On hyvä pysähtyä pohtimaan, mistä lähtökohdista henkilö puhuu tai opastaa. 

Aikakauslehti on edelleen mielestäni paras käyttöliittymä ikinä. Tarinalla on printissä selkeä alku ja loppu ja saan itse mahdollisuuden jatkaa ajatustyötä ilman, että joku muu sanoittaa sitä minulle. 

Hienoa on ollut viime vuosina se, että mediaan on noussut enenevässä määrin vaikuttajien tarinoita syvällisistäkin teemoista. Myös YouTuben ja Instagramin puolella olen havainnut samaa, kun katson viikoittain 9- ja 12-vuotiaiden tyttöjeni kanssa heidän top3 -suosikkivideonsa. Suosittelen tätä tapaa kaikille vanhemmille, joiden lapset seuraavat omia idoleitaan verkossa. Etenkin nuorten keskuudessa on havaittavissa paljon sopulilaumailmiöitä, ja tämä vakiintunut tapamme on auttanut minua vanhempana ymmärtämään, mistä kummalliset mieliteot mielipiteiden, vaatteiden, meikkien ja matkakohteiden osalta kumpuavat.

Koska kaupallisiin ja palveleviin sisältöihin panostetaan monessa yrityksessä nyt huimia summia rahaa ja aikaa, voisi niitä hyödyntää laveammin kaikessa kaupallisessa tekemisessä, eikä vain verkossa. Pitkäaikaisella sisältöyhteistyöllä ja kumppanuudella voi saada aikaan hienoja tuloksia myös kaupallisesti. Strategiaan sisällöt on hyvä nivoa aivan kuten markkinointikin. 

Ollaan kiitollisia siitä kaikesta ilmaisesta, laadukkaasta sisällöstä, jota meille tarjoillaan. Sisällöntuottajalle se ei ole koskaan ilmaista, oli valuutta aikaa tai rahaa. 

Kuuntele jatkoa Business FM:n markkinoinnin radioblogista, jota MARKin Sanna pitää vuoroviikoin Mainostajien Liiton Riikka-Marian kanssa. Uusi jakso taajuuksilla joka maanantai klo 11.30.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.