Ole(t) osa esineiden internetin kaupallistamisessa!

Julkaistu 26.04.2018

“Media is the modern day mythology. Technological progress without humanitarian evolution = dystopian future. Creative have a key role in designing tomorrow” - raflaavan esityksen saattelemana Keynote Monika Bielskyte avasi IOT Nordic Weekin keskiviikkoaamun.

Minulle avautui yllättäen upea mahdollisuus osallistua suureen Pohjoismaiseen teknologiatapahtumaan Helsingin Kattilahallilla. Päivän antina tarjoiltiin niin esineiden internetin isoa kuvaa kuin maailman kompleksisuutta, joka tuli esityksistä hyvin esille. Kaikki esitykset kuitenkin tähtäsivät siihen, miten yksinkertaistaa ja arkipäiväistää teknologia ja asioiden täytäntöönpanoa, joka mahdollistaa massamarkkinat. Useat esitykset toistivat “Execution is everything” -mantraa. Kokosin teille muutamia esityksistä ja kohtaamisista jääneitä ajatuksia.

Office Innovations Finlandin Jani Michelsson on erinomainen esimerkki legacy bisneksen muuttamisesta teknologiavetoiseksi pitäen asiakkaan keskiössä. Ennen paperi-intensiivinen business on saatu disruptoimalla toimialan liiketoimintamalleja käyttäen integroitua mm. apseilla. OIF:lla on ymmärretty, että menestyminen digitalisaatiojunassa vaatii oman liiketoiminnan kehitystä ja ajatusta heti alusta saakka. Pikkuhiljaa yritys on siirtynyt laitebisneksestä palvelubisneksen tarjoajaksi, joka on avannut uudet mahdollisuudet asiakkuuksien koko tuotantoketjun suunnitteluun ja hallintaan. Yritys on mallintanut asiakkailleen työtapojen tehostamista, dokumenttien ja prosessien parannusta, josta on syntynyt kokonaan uusi bisnes. Yrityksen yksi suurimmista haasteista on tunnistaa ostaja. Tänä päivänä tulostus ympäristöstä ei vastaa yleensä mikään osasto, vaan se voi kuulua IT:lle tai jollekin muulle organisaation osalle.

Yhtiön toimintatapa kiteytyy asiakkaan kohtaamisessa ongelman tunnistamiseen. Sen jälkeen alkaa nykytilan analysointi, suunnittelu ja toteutus & hallinta ja lopuksi raportointi. Kaikki projektit aloitetaan siitä, että asiakas hyötyy kokonaisuudesta aina euroina. OIF asiakkaat päätyvät usein koko tulostusympäristön ulkoistamiseen. Asiakas saa proaktiivisesti tietoa, että hommat toimii. Isoin onnistunut valinta oli, että he siirsivät firstline helpdesin Suomeen ja asiakkaita palvellaan omalla kielellään, josta onkin muodostunut iso kilpailuvaltti. Oivallus, monimutkainen ketju, jossa IOT on vahvasti läsnä, läpinäkyvyys asiakkaalle on reaaliaikainen ja vaivaton - dashboardit ja tekniikka taustalla hoitavat rutiinityöt. Suunto case-esimerkki tuotanto- ja toimistoympäristöissä >> 

Mieleeni jäi Wapice Ltd:n speakeri Mathias Grädler, joka oli yksi päivän konkreettisista esittäjistä. Esittäjä loi kuvan, että yrityksien IOT käyttöönotto ei voinut enää muuttua helpommaksi. Esitys oli laadittu selkeästi kaupallisesta kulmasta, siinä ei maalailtu pilvilinnoja vaan näytettiin esitystä tukeva demo. IOT Labin puolella juttelin pitkään samaa yritystä edustaneen Pasi Tuomisen kanssa. Keskustelua käytiin yrityksen kohderyhmistä, uudesta videoseurantainnovaatiosta ja tuotteiden sopivuudesta erilaisille toimialoille. Keskustelusta jäi positiivinen fiilis! Jäin miettimään, että yrityksellä on paljon hienoja keksintöjä ja oivalluksia, joille tarvittaisiin seuraava sysäys, joka toisi selkeyttä mm. tuoteportfolioon ja kohderyhmiin.

80% yrityksistä epäonnistuu digi transformaatiossa - Wärtsilän esitys sytytti! Puhuja Toby Whitea oli miellyttävä kuunnella ja insinööriksi helppo ymmärtää. Puheenvuoro koostui selkeistä organisaatioiden sudenkuopista matkalla yrityksen digitransformaatiota. Huomiot olivat selkeitä, joista esille nostettiin kolme tärkeintä: strategia, käyttäytyminen ja investoinnit. Ilman ymmärrystä ne estävät tulevaisuudessa organisaation menestymisen. Jokainen slide sisälsi hypoteettisen ongelman, tunnistetut sudenkuopat ja heidän parhaan arvauksen. Mitä hyötyä liiketoiminnalle on IOT:sta ja datasta? Hyvinkin paljon, koska teknologisen kokonaiskuvan ymmärtäminen kytkettynä yrityksen strategiaan saa aikaan oivalluksia ja tuloksia. Oivallukset mahdollistavat merkittäviä organisaation toiminnallisia rönsyjen selkeyttämistä, säästöjä ja jopa ympäristöhyötyjä. Esitys kiteytyi näihin sanoihin “Too much hype & Missing business focus! Simplify, Simplify, Simplify and empower”. Ja näinhän se on.

Miten IOT hype sitten hyödyttää kaupallista tyyppiä? Tosi paljon! Olemme mielestäni organisaation avainroolissa, omaamme kaupallista ymmärrystä jaettavaksi propellipäisille insinööreille ja tarvittaessa vedämme kohti maanpintaa. Asiakas ensin ajattelulla. Kannustan rohkeasti vaatimaan selkeää business focusta, vastausta kysymyksiin kuten kuka on asiakas, miten ratkaisemme asiakkaan ongelman, mistä heidät tavoitat sekä mikä on yhteinen maali? Massamarkkinat voivat löytyä vaikka mikrokohderyhmästä. Jos et tiedä vastausta kysymyksiisi - kysy, ole kiinnostunut, tarjoa ratkaisua yhdessä.

Poimin lopuksi moderaattori Ian Khan menestyksen pilarit:
1. Tulevaisuus koskee sitoutumista, miten toimimme vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja sisäisten organisaatioiden kanssa.
2. Vastuullisuus
3. Oppiminen, etsi mahdollisuuksia
4. Yhteistyö, et voi tehdä yksin, tee yhdessä
5. Kuuntele, ymmärrä ihmisten arvo
6. Arvon luonti, mihin yrityksesi nojaa
7. Ajankohtaisuus, emme voi ennustaa muutosta

Aurinkoista kesän odotusta ja tuo osaamisesi rohkeasti esille!
Hanna Castrén-Niemi

Hanna on "kaupallisen digin seniori", joka saa virtansa ihmisistä, yhteisestä tekemisen meiningistä ja techmaailman pyörteestä. Hanna rakastaa markkinointia ja mainontaa. Markkinointi tuottaa rutkasti hyvää mieltä, antaa aihetta syvempään ajatteluun ja saa aikaan toimintaa. Hanna etsii uutta lähestymiskulmaa digitaaliseen maailmaan, jossa voisi hyödyntää vahvaa kaupallista kelaa ja aitoa tech-kiinnostusta.

https://www.linkedin.com/in/hannacastrenniemi/

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.