Nyt on tilattu kansainvälisen iskun paikka

Julkaistu 22.11.2016

Suomi on taas viime aikoina saanut ansaitusti osakseen paljon positiivista huomioita coolina matkailukohteena ja matkailijoita on tulossa Suomeen tulevana talvena enemmän kuin pitkään aikaan. Suomella on kansainvälisesti hyvä maine – kun meistä nyt ollaan kiinnostuneita on hyvä laittaa lisää pökköä pesään. On selvää ettemme kuitenkaan voi taata kaikille matkailijoille kesällä revontulia tai talvella yötöntä yötä. Mutta jotain laadukasta ja suomalaista voimme tarjota läpi vuoden: Tutkimuksien mukaan 76% suomeen matkaavista ulkomaalaisista haluaisi kokea matkallaan suomalaisen saunan.

Isossa kuvassa saunapalvelujemme taso on vain valitettavasti luokattoman huono. Tuotteistettuja ja laadukkaita saunapalveluja on aivan liian harvassa ja saunatkin ovat usein huonossa kunnossa. Julkisessa käytössä olevat saunat vaativat nimittäin paljon systemaattisempaa ylläpitoa ja huoltoa kun kotisaunamme. Ja kova käyttö myös väistämättä aiheuttaa julkisten saunojen remonttitarpeen ihan eri tahdissa kun kotisaunaan.

Suomalainen sauna on maailman paras saunaelämys. Suomalaiset kyllä osaavat ottaa saunaelämyksestä omissa saunoissaan kaiken irti – mutta miten voimme rakentaa ja taata kansainväliselle sauna-ensikertalaiselle miellyttävän saunaelämyksen?
Sauna from Finland on luonut laajan asiantuntijajoukon kanssa aidolle suomalaiselle saunaelämykselle Authentic Finnish Sauna Experience -laatukriteerit, joissa määritellään niin saunan ydinarvot kun asiakkaan polut kautta (ennen saunaa, saunassa ja saunan jälkeen) kuvataan myös tekniset kriteerit ja elämykseen ja palveluihin liittyvät vaatimukset. Laatumerkki kattaa siis nimenomaan julkiset saunapalvelut, ei kotisaunojamme. Laatumerkin voi saada tietyn määritellyn prosessin kautta ja siihen liittyy myös aina saunan auditointi. Luonnollisesti laatumerkkejä on myönnetty jo useita ympäri Suomea mutta jo laatumerkkiä ennen tehty kehittämistyö viime vuosina on antanut hälyttävän kuvan Suomen saunapalveluiden yleisestä tasosta. Jotta voimme vastata kansainvälisten asiakkaiden tarpeisiin meidän on nostettava saunapalvelujemme tasoa, tuotteistettava palveluja ja terästettävä markkinointia.

Miksi meidän on juuri nyt panostettava saunapalveluiden tuotteistamiseen ja markkinointiin? Meillä on nyt hyvä sauma lunastaa toimivan tarjonnan ja elämyksellisten palveluiden kautta saunaan liittyvä kansainvälinen kiinnostus. Työskentelemme suomalaisen saunan paremman kansainvälisen tunnettavuuden eteen – Haluamme, että kuluttajat ympäri maailmaa tunnistavat suomalaisen saunan konseptin ja sen ominaispiirteet käyttääkseen juuri suomalaiseen saunaan liittyviä hienoja palveluja ja tuotteita. Olemassa oleva kiinnostus ja hienoilla saunapalveluilla kansainvälisille asiakkaille tuotetut saunaelämykset pitää hyödyntää saadaksemme saunatuotteemme ja konseptimme entistä paremmin vientiin ja kaikkien halukkaiden ulottuville. Kehitämme suomalaisen saunan brändiä antaaksemme suomalaisille yhden valttikortin lisää vientimarkkinoilla ja luodaksemme uutta kasvumarkkinaa Suomeen.

Kokonaisvaltaisen saunaelämyksen tuottamisesta ja saunakonseptin viennistä vastaavat käytännössä Sauna from Finland ry:n jäsenyritykset. Suomalaisen sauna-alan ja saunamarkkinoinnin taustalla tehdään pitkäjänteistä ja suunnitelmallista työtä. Sauna on merkittävä osa Suomi-kuvaa ja kasvava hyvinvointibisneksen vientituote. Valitettavasti tilanteessa on omat haasteensa. Saunamarkkinointi on junttia. Saunan ollessa nosteessa yhä useampi pyrkii saunan kautta myymään monenlaista. Saunalla päästään otsikoihin ja tämä tuntuu olevan mainostoimistoissakin suosittu teema. Sauna siellä ja sauna täällä. On erilaisia kampanjoita jossa saunan avulla myydään mitä erikoisempiakin asioita. Jokainen yksittäinen toimija voi luonnollisesti tehdä omia toimenpiteitään mutta kun haluamme vahvistaa suomalaista saunaa vientiliiketoimintana ja Suomi-brändiin liittyvänä kokonaisuutena sanomaa pitää viedä koordinoidusti ja yhtenäisenä maailmalle. Vaikka suomalaisen joulupukin vetovoimaisuudesta voidaan olla montaa mieltä niin se suomalaisten yritysten jo vuosia sitten tehty yhteinen määrittely mm. Suomalaisen joulupukin yhtenäisestä ulkoasusta läpi palveluntarjoajien on vahvistanut Lapin matkailua siinä määrin, että tämän vuoden Presidentin vienninedistämispalkinto meni Visit Rovaniemelle ja megaluokan verkkokauppayrityksen Alibaban tytäryhtiö Alitrip  tuo ensi vuonna Lappiin kymmeniä- tai jopa satatuhatta turisteja katsomaan suomalaista joulupukkia. Samoin aito suomalainen saunaelämys on tarkkaan määritelty konsepti ja sitä sanomaa pitää viedä yhtenäisenä ja yhdenmukaisena maailmalle – kuten myös pystyttävä tarjoamaan noille kaikille Alitripin asiakkaille. Asia on koko Suomen yhteinen. Sauna from Finland on laaja-alaisesti suomalaisten saunatoimijoiden yhteistyöverkosto, joka on tehnyt jo vuosia työtä suomalaisen menestyksen eteen.

 

Kirjoittaja Carita Harju on Sauna from Finland ry:n toiminnanjohtaja ja MARKin hallituksen jäsen. Mark on Sauna from Finland ry:n jäsen.

 

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.

Yhteistyössä

MARK Partners