Myydäänkö meille turhaa tekniikkaa?

Julkaistu 17.06.2014

Otsikon kysymys nousi mieleeni viimeisimmän Web & Mobile Tracking -tutkimuksen tuloksia analysoidessani. Vuotuisessa tutkimuksessa on kartoitettu suomalaisten netin käyttötapoja ja mm. käytössä olevia päätelaitteita.

Tutkimustulosten mukaan tablet-tietokoneiden määrä oli kaksinkertaistunut edellisvuodesta jo toista kertaa peräkkäin. Uutena asiana selvisi, että suurin osa suomalaisten käytössä olevista tableteista on hintavampia 3G- ja 4G-yhteydellä varustettuja malleja. Mikäs siinä, aktiivista elämää viettävän kuluttajan on toki päästävä Facebookin, Yle Areenan ja Spotifyn äärelle myös siellä, minne langattomat lähiverkot eivät yllä. Kaikki eivät myöskään osaa tai viitsi jakaa puhelimensa nettiyhteyttä, vaikka se vaivatonta nykyään onkin. Vaan kun valtaosa kuluttajien netin käytöstä mobiililaitteilla tapahtuu kotona, jossa kolmella neljästä tabletin käyttäjästä on myös kiinteä laajakaista saatavillaan. Lähes jokainen laite oli näissä talouksissa myös kytketty nettiin kyseisen laajakaistan välityksellä.

Sangen todennäköistä on, että kodin ulkopuolisesta nettikäytöstä merkittävä osa tapahtuu älypuhelimella (jollainen on myös 80 prosentilla tabletin käyttäjistä), jolloin herää epäilys, että tabletteihin hankitut dataliittymät ovat vahvasti vajaakäytöllä. Liittymien kuukausimaksut rullaavat joka tapauksessa. Kuluttajan lompakon kannalta tilanne ei ole optimaalinen, mutta operaattorit ja kulutuselektroniikkaa kauppaavat tahot voivat toki onnitella itseään hyvin tehdystä myyntityöstä.

Pääasia lienee, että yhteydet toimivat – myös riippukeinussa ja laiturinnokassa. Aurinkoista kesää!

MARK kumppni Taloustutkimus tuottaa säännöllisesti tietoa suomalaiskuluttajien verkon käytön tottumuksista – ota yhteyttä niin kerromme lisää.  

Lisätietoja aiheesta antaa markkinatutkija Jaakko Hautanen, puh. 010 758 5379, jaakko.hautanen@taloustutkimus.fi

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.