Media oli Mäessä – muutos sykki kasvua

Julkaistu 07.02.2017



Legendaarinen Media Mäessä –seminaari loisti jälleen viime perjantaina Tahkolla. Teemana oli Muutos, joka sykkii kasvua. Aamupäivän ohjelmistossa oli tarinoita kasvusta, iltapäivällä muutoksen kulttuurista.
Loppuhuipennuksena markkinoinnin kummitäti, Anne Korkiakoski avasi näkymiä ”making of” –tyyliin Siksi markkinointia –hankkeen taustoihin ja tuloksiin.

Tässä sinulle on tarjolla muutamia otoksia päivän annista.

Sherpan toimitusjohtaja Pauli Waroma (joka siirtyy Pihlajalinnan markkinointijohtajaksi) esitteli hyvien casejen ohessa elämänviisautta: Tavat ovat tärkeämpiä kuin tavoitteet.
Esimerkiksi laihduttamisessa tavoite on helppo unohtaa. Sen saavuttaa helpommin muuttamalla omia tapojaan pysyvästi.
Pauli jatkoi: Lue pääkirjoituksia, laajenna näkökulmaasi. Listalla olivat ainakin Suomen Kuvalehti, Helsingin Sanomat ja Financial Times. Nuku ja liiku enemmän – hyödyllistä kaikille. Lue jotain ihan muuta – ei pelkkää businesskirjallisuutta. Elämässä on oltava tapahtumia, kohtaamisia ja virikkeitä (Toim. huom: MARK auttaa tässä). Suunnittelu on tärkeätä, mutta toteutus se vasta tärkeätä onkin. Palkkaa ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ihmisistä – ihmisten välistä toimintaahan kaikki on. Henkilökunnan arvo on mittaamaton. Tulevista trendeistä mielenkiintoisin on se, että markkinointi on totta. Sen arvon toivon vain vahvistuvan, koska markkinoinnin ns. ”hovikelpoisuus” on alkanut hiljalleen kohentua.
Loppuun Pauli kiteytti, että tulevaisuus on sarja päätöksiä, jotka tehdään nyt.

Olli Heikkilä, Olvin markkinointijohtaja teemallaan from Iisalmi with love kertoi Olvin jatkuvasta innovaatiotyöstä, jonka ihastuttava esimerkki on Olvin IPA – tietenkin Iisalmi Pale Ale.
Pitkän linjan ammattilaisena Olli listasi joitain teesejään, joista tässä lyhennelmä: Warren Buffet on sanonut, että kun markkinat kasvavat, niin idioottikin menestyy. Tasaisilla markkinoilla tarvitaan jatkuvaa innovaatiotoimintaa, joka viedään myös käytäntöön. Kuluttaja on ehdottomasti ja oikeasti kuningas. Some-raivoa tulee aina, teet miten tahansa. Kannattaa oppia sietämään sitä. Somessa muuten tärkeintä ei ole, miten asiat ovat vaan, miltä ne vaikuttavat. Tuotekehityksessä riman pitää olla korkealla, ja vastaukseksi ei saa hyväksyä sitä, että ei meillä eikä meidän laitteilla sellaista voi tehdä. Kyllä voi, kun halutaan. Ole rehellinen ja läpinäkyvä. Nöyryys on myös hyväksi, sillä brändillesi ei ”kuulu” yhtään mitään. Sen paikka ihmisten sydämissä on ansaittava joka päivä uudelleen. Tee jotain enemmän kuin vain uusi tuote. Rakenna kulttuuria ja tee hyvää. Raha seuraa kyllä perässä. Pitkät työsuhteet ovat hyvä juttu (Olli itse on ollut 25 vuotta Olvilla. Mies tuntee talon.). Dream Big – ajattele positiivisesti, oli Ollin loppukaneetti. Tuotahan Olvi toteuttaakin.

PR Manager Siru Nori Iittalalta muistutti, miten tuotteiden on oltava osa ihmisten elämää. Esimerkiksi tuikkukynttilän sytyttäminen on viehättävä hetki arjessa. Eri kulttuurien tuntemus on välttämätön pohja globaalin designyrityksen menestymiselle. Haasteena on sovittaa tarjonta kohdemarkkinoille ja samaan aikaan vaalia brändin arvoja ja johdonmukaisuutta. Esitelty case koski Iittalan viime helmikuussa julkaisemaa sisustustuotteiden kokoelmaa yhteistyössä ikonisen japanilaissuunnittelijan, Issey Miyaken mukaan nimetyn brändin kanssa. Kohteena olivat globaalit premium-markkinat. Ansaitun median valtava voima ryyditti menestystä, kun lanseeraus tapahtui yhtaikaa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa.

Markkinointipäällikkö Marleena Bask Meiralta kertoi Kulta Katriina –kahvibrändin uskomattoman hienosta noususta markkinakakkoseksi.
Taustalla on yhteinen myynti- ja markkinointitiimi ja yhteiset tavoitteet. Markkinointi on huomattavasti laajempi asia kuin pelkkä markkinointiviestintä. Kaiken on oltava integroituneena ja linjassa. Itse markkinointiviestinnällä on kolme strategisesti tärkeätä tehtävää:

  1. Rakenna tunne.
  2. Rakenna tarina todellisen brändituotteen päälle.
  3. Tuo tuotteet esiin – anna syy ostaa.

Co-founder ja CEO Roope Heinilä Smarpilta kertoi aidon tarinan todellisesta yrittäjyydestä, jossa rahapanoksia ei ole alussa oikeastaan ollenkaan.
Smarpin liikeidea nojaa globaaliin trendiin. Smarpin työntekijälähettilyys-pilvipalvelu on kasvanut menestykseksi muutamassa vuodessa ja työntekijämäärä kahdesta yli 50 henkilöön. Yritysasiakkaita on neljällä mantereella jo yli 200.

Ja tässä Roopen viisauksia:

  1. Take initiative and ownership – get shit done. Be accountable. Eli asennetta ja aloitteellisuutta, ryhdy toimeen! Ja ole vastuullinen. Kohdista voimasi oikein.
  2. Fear missing out -  not fear of failure. Pahempaa kuin virheiden tekeminen, on pudota kelkasta.
  3. Work smart - work hard – high impact, short time. Tsemppiä ja voimien kohdennusta.
  4. Be a team player, collaborate, have fun. Tämä on joukkuepeliä. Yhteistyö vie voittoon. Siitä on nautittava!

Supercellin viestintäjohtaja Linda Åström kertoi, että 100 miljoonaa ihmistä pelaa Supercellin pelejä joka päivä.
Yrityksen voima on sen kulttuurissa – kaikki ovat mukana, ja organisaatio on käännetty (kuten Jan Carlsson teki aikanaan) ylösalaisin. Toimitusjohtajan tehtävä  on tukea joukkuettaan, joka ottaa itse vastuuta tekemisistään.
Linda kiteytti heidän arvonsa kolmeen: Fokus – oppiminen – pitkäaikainen oppiminen. Kirjoittajan tulkinta on, että opitaan virheistä ja tekemisen kautta ja samaan aikaan viisastutaan suhteessa isompaan kuvaan.

Anne Korkiakoski kertoi Siksi markkinointia –hankkeesta, joka lähti liikkeelle visiosta, joka piirsi markkinoinnin ison kuvan.
Budjetti oli 50.000 euroa, jolla koottiin olemassa oleva saatavissa oleva aineisto markkinoinnin toimivuudesta. Kun pyörä lähti pyörimään, yhä isommat voimat edistivät hyvää asiaa. Mediakumppanit levittivät sanaa. Anne kiersi itse lähes 80 eri tilaisuudessa eri puolilla Suomea puhumassa, mm. Teknologiateollisuudelle, Eduskunnalle, hallitusammattilaisille ja myös meille jo markkinointiuskossa oleville. Tuuli on alkanut kääntyä, ja markkinoinnin merkitys ymmärretään paremmin. Se luo hyvinvointia. Annen keskeinen viesti, joka jäi kaikille mieleen, oli: Markkinointipanokset on vähintäänkin tuplattava!

Tilaisuuden loistavasti moderoinut Jani Halme muistutti, että aina tarvitaan särö nostamaan mielenkiintoa. Jokaisessa tarinassa on poikkeus, joka tuo jännitteen ja antaa syyn tarinalle. Vailla poikkeusta, Janin ja muiden esiintyjien ajatukset elivät keskusteluissa koko viikonlopun.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.