Laitetaanko laitamainos?

Julkaistu 13.10.2015

Tällä viikolla sponsorointiin rinnastettavaa yhteistyötä ovat tarjonneet: lentopallojoukkue, keihäänheittäjä, naisten jääkiekkojoukkue, kaksi joulukonserttia ja yksi pikajuoksija. Saamme vuositasolla vastaavia kyselyitä yli 200 kpl. 

Valtaosasta paistaa läpi tai itse asiassa osa kertoo sen ihan suoraan: meillä ei ole rahaa, lähtekää tukemaan. Harva on edes selvittänyt, että mitä meidän yrityksemme tekee. Vielä harvempi on miettinyt, että miten mahdollinen yhteistyö todella hyödyttäisi meitä. Ajatuksenjuoksu on valitettavan usein kiteytynyt otsikon kysymykseen.

Onneksi on poikkeuksiakin. Tiukan seulamme on läpäissyt noin 30 kumppania. Heidän kanssaan teemme tiivistä, pitkäaikaista ja monipuolista yhteistyötä. Kohteet eivät ole salaisuus sillä näkyyhän vähintään logomme monissa eri pinnoissa paikan päällä, tv:ssä, netissä tai lehdissä. Korissamme painottuu urheilun osalta mm. jääkiekko, yleisurheilu ja suunnistus. Urheilun ulkopuolisista tapahtumista ovat tärkeitä Pori Jazz ja Nordic Business Forum.

Jääkiekon puolelta voidaan nostaa yhteistyön malliesimerkiksi myynti- ja markkinointijohtajaa lämmittävä case. Helsingissä pelataan tänä vuonna nuorten alle 20-vuotiaiden jääkiekon MM-kisat. Kiekko tippuu jäähän Tapaninpäivinä. Olemme toteuttaneet tapahtumaa jo viime vuoden puolelta. Tiiviitä kumppanitapaamisia, ideoiden heittelyä ja tapahtuman suunnittelua. Ja ennen kaikkea kaupan käyntiä. Eli suomeksi myyntiä.

Itse hyödynnämme jääkiekkotapahtumaa asiakas- ja henkilöstötilaisuuksiimme. Tuomme siellä esille myös tuotteitamme ja palveluitamme. Referenssiarvon lisäksi tapahtuman taloudellinen arvo on merkittävä. Meinasin unohtaa; tuleehan siellä laitamainoskin. 

Tuleville soittajille annan vinkiksi listan, jonka pohjalta käyn aina läpi yhteistyöpotentiaalin. Lista on tärkeysjärjestyksessä. Yhteistyön pitää:

1. lisätä myyntiämme
2. tuoda tunnetuksi palveluitamme
3. mahdollistaa asiakastilaisuudet
4. mahdollistaa henkilökuntatilaisuudet
5. lisätä yrityksemme tunnettuutta

Kuinka hyvin alkuspiikki: ”Laitetaanko laitamainos?” sopii yllä olevaan listaan?

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.