Kuntamarkkinoinnin helmet – Porvoo GeoTour

Julkaistu 24.09.2018

MARKin Kuntamarkkinoinnin helmet -sarjassa haastatellaan kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa ansioituneita kuntia ja kaupunkeja. Tällä kertaa esittelyssä on kunniamaininnan saanut Porvoon kaupunki ja Porvoo GeoTour -kampanja. Haastattelukysymyksiin vastasi Porvoon kaupungin markkinointisuunnittelija Jan-Christian Forsman.

Kunta/kaupunki: Porvoo
Kilpailutyön nimi: Porvoo GeoTour
Vastuuhenkilö kunnassa: Sari Myllynen, markkinointipäällikkö
Mainos-/viestintätoimisto: Sherpa (graafinen aineisto)
Linkki kilpailutyöhön liittyviin materiaaleihin: Porvoon kaupungin sivut >>>

Kunta / Kaupunki markkinoijana

Onko kuntamarkkinointi muuttunut muun markkinoinnin muuttuessa ja kehittyessä? Miten?
Kuntamarkkinointiin alettiin Porvoossa panostaa 2010-luvulla ja kehitys on ollut huimaa. Uudet kanavat, sosiaalinen media, lisääntyvät impulssit mainonnassa luovat haasteita mutta myös mahdollisuuksia kuntamarkkinoinnissa. Kuntalaisten osallistuminen kunnan kotikunnan tapahtumiin ja kehittämiseen näkyy aivan eri tavalla sosiaalisten medioiden ansiosta.

Miten kuntastrategiaa jalkautetaan markkinoinnin keinoin? Kuka johtaa tekemistä?
Kaupunkistrategia määrittelee, miten markkinointia käytännössä tehdään. Strategian eri osa-alueet implementoidaan strategiaan ja kaikki tekeminen nojaa siihen. Porvoossa apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz on markkinointiorganisaation ylin esimies ja Sari Myllynen markkinointipäällikkönä raportoi suoraan hänelle.

Toteutimme keväällä Unelmien Porvoo 2030 -kiertueen ympäri Porvoota, jossa kuntalaiset saivat lähettää terveisiä päättäjille siitä, millainen on heidän mielestään Unelmien Porvoo vuonna 2030. Kiertue oli osa kaupunkistrategiaa, jossa pyritään aktivoimaan asukkaat osaksi strategian luomista ja käyttöönottoa. Lue lisää: https://www.porvoo.fi/porvoo2030

Unelmien Porvoo koostuu siis seuraavista osa-alueista: suosituin kotikaupunki, paras arkenakin, #kaupunkielämää ja ilmastotyön edelläkävijä. Porvoon kaupunkistrategian luonnos on julkaistu sivuillamme ja on luettavissa täällä. Dokumentissa selvennetään, mitä konsepteilla tarkoitetaan ja miten ne käytännössä jalkautetaan. Työ jatkuu ja valmis strategia valmistunee heti syksyn alussa.

Katso Porvoon kaupunkistrategian luonnos >>> 

Miten näette kunnan työntekijöiden ja johtajien roolin kunnan markkinoijina?
Kunnan työntekijät ja johtajat ovat kunnan ja kaupungin kasvot ja ääni ulospäin, heidän roolinsa on erittäin tärkeä kuntamarkkinoinnissa. Suosittelun voima on kiistaton ja kunnan työntekijöiden pitää pystyä seisomaan kunnan arvojen ja kuntastrategian takana.

Suoriuduitte valtakunnallisen kuntamarkkinointikilpailun shortlistalle, onneksi olkoon! Mitkä koette olleen kilpailutyön onnistumisen osa-alueet?
GeoTourin tärkein menestystekijä oli ehdottomasti aktiiviset kuntalaiset! Ilman huikean motivoituneita geokätkeilijöitä ei tästä projektista olisi tullut näin hienoa kokonaisuutta. GeoTouriin kuuluneet kätköt suunniteltiin yhdessä kuntalaisten kanssa ja samat henkilöt myös ylläpitivät kätköjä ja loivat samalla pöhinää tapahtuman ympärille omissa kanavissaan. Kliseinen lausahdus ”yhteistyössä on voimaa” todella toteutui tässä tapauksessa. GeoTour huipentui Cachecon-tapahtumaan Porvoon Taidetehtaalla, ja paikalle saapui tuhansia geokätköilystä kiinnostuneita.

Minkälaista apua tai tukea koette tarvitsevanne kuntamarkkinointiin liittyen?
Meidän onneksemme meillä on erittäin laadukas tukiverkosto, joka koostuu ammattitaitoisista viestintätoimistoista ja media-ammattilaisista. Markkinointi- ja matkailuyksikkö on Porvoossa pieni mutta hyvin motivoitunut ryhmä. Kuntien välinen yhteistyö on elintärkeää ja ilman tätä laadukasta verkostoa, jäisivät monet ideat toteuttamatta.

Millaisten markkinointiin liittyvien asioiden äärellä olette tulevaisuudessa?
Meillä on monta jännittävää markkinointitempausta suunnittelupöydällä, mutta tällä hetkellä olemme jälleen kerran aktivoineet kuntalaisia tarinankerrontamuodossa. Kuvasimme tänä kesänä ”Olipa kerran Porvoo” -videosarjaa yhteistyössä aitojen porvoolaisten kanssa. Konseptin ideana on antaa asukkaan kertoa tarina siitä, miksi Porvoo on hänelle niin erityinen paikka. Saimme monta hyvää tarinaa ja niistä valikoimme parhaat, joista toteutettiin lyhyt filmi markkinointikäyttöön. Videoista tuli juuri niin koskettavia ja visuaalisesti huikeita kuin olimme toivoneetkin, kiitos tästä kuuluu mediatoimisto Mirumille, joka toteutti kuvaukset äärimmäisellä ammattitaidolla. Filmit saivat myös erittäin hyvän vastaanoton paikallisessa mediassa, kun järjestimme ennakkonäytöksen kaikille elokuvissa esiintyneille henkilöille ja median edustajille Porvoon Bio Rexissä. Kaiken kaikkiaan, erittäin onnistunut projekti.

Ensimmäiset pätkät on julkaistu ja niitä voi seurata Porvoon some-kanavissa:
Porvoon kaupungin Facebook-sivu >>> 
Porvoon kaupungin Youtube-kanava >>>

Haastattelusarjan on toteuttanut MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.