Kuntamarkkinoinnin helmet – Porin kaupungin yhdessä tehty brändiuudistus

Julkaistu 27.08.2018

MARKin Kuntamarkkinoinnin helmet -sarjassa haastatellaan kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa ansioituneita kuntia ja kaupunkeja. Tällä kertaa esittelyyn pääsee SM-kilpailussa ensimmäisen sijan voittanut Porin kaupunki ja Porin kaupungin yhdessä tehty brändiuudistus -kampanja. Haastattelukysymyksiin vastasi Staart Oy:n luova johtaja Juuso Kemi.

Kunta/kaupunki: Pori
Kilpailutyön nimi: Porin kaupungin yhdessä tehty brändiuudistus
Vastuuhenkilö kunnassa: Salla Rajala, viestintäyksikön päällikkö,
Mainos-/viestintätoimisto: Staart Oy / Juuso Kemi, luova johtaja
Linkit kilpailutyöhön liittyviin materiaaleihin: Porin kampanjan esittelysivu >>>

Kunta / Kaupunki markkinoijana

Onko kuntamarkkinointi muuttunut muun markkinoinnin muuttuessa ja kehittyessä? Miten?
Kuntamarkkinointi ei ole erillinen saareke markkinoinnin kentässä vai noudattelee samoja lainalaisuuksia kuin muukin markkinointi: Pitää olla kiinnostava ja erottua joukosta, jotta saa positiivista huomiota ja sitä kautta pääsee rakentamaan kaupallista ja henkistä pääomaa. Aidot ja todelliset teot toimivat täälläkin parhaiten.

Miten kuntastrategiaa jalkautetaan markkinoinnin keinoin? Kuka johtaa tekemistä?
Kuntastrategiaa jalkautetaan parhaiten antamalla kuntalaisille mahdollisuus olla mukana. Kaupunkilaisten osallistaminen ja heidän kuuntelemisensa takaa aidompia tuloksia ja strategia jalkautuu parhaiten kun sitä päästään elämään todeksi.

Tekemistä johtavat luonnollisesti kunnan päättäjät: yleensä markkinointi- ja viestintäjohtajat sekä muut projektiin valitut henkilöt.

Miten näette kunnan työntekijöiden ja johtajien roolin kunnan markkinoijina?
Äärimmäisen tärkeänä. He viimekädessä vastaavat kunnan asiakaskokemuksesta ja ovat tärkeimpiä viestijöitä kun kunnan tarinaa kerrotaan eteenpäin.

Suoriuduitte valtakunnallisen kuntamarkkinointikilpailun shortlistalle, onneksi olkoon! Mitkä koette olleen kilpailutyön onnistumisen osa-alueet?
1. Osallistaminen. Kaupunkilaiset saivat vaikuttaa lopputulokseen sekä netissä, että varta vasten perustetussa Pop-up mainostoimisto Poriksessa.

2. Viimeistelty ja uniikki tuotanto. Kaikki perusmateriaalit ovat käsintehtyä grafiikkaa eikä kuvapankkeja ole juurikaan käytetty.

3. Luovat ratkaisut. Muun muassa Pori Sans -fontti, tuotteistus ja sloganit tekivät uudesta brändistä kiinnostavan ja käsin kosketeltavan.

Minkälaista apua tai tukea koette tarvitsevanne kuntamarkkinointiin liittyen?
Kunnilla on usein valitettavan pienet budjetit vaikka tuloksia ja onnistumisia on mitattavissa paljonkin. Kunnat eivät tässäkään mielessä eroa muusta maailmasta: varsinkin Suomessa ei uskota markkinointiin ja sitä ei koeta investointina, mitä se väistämättä parhaimmillaan on. Tämän takia moni asia jää puuhastelun asteelle. Potentiaali tarvitsee realisoituakseen panostuksia.

Millaisten markkinointiin liittyvien asioiden äärellä olette tulevaisuudessa?
Teemme Poria edelleen tunnetummaksi ja kiinnostavammaksi aitojen kaupungin sydämestä lähtevien tekojen kautta. Viimeksi elokuussa julkaisimme Eau De Porin, maailman ensimmäisen aidoista kaupungin hajuista inspiraationsa saaneen hajuveden. Lanseeraus onnistui mainiosti ja ensimmäinen erä suorastaan vietiin mediahuomion saattelemana käsistä. Toista erää suunnitellaan parhaillaan.

 

Haastattelusarjan on toteuttanut MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.