Koottuja kipinöitä

Julkaistu 29.11.2016

Kipinää markkinointiin –ajankohtaisseminaarissa perjantaina 25.11. valotettiin markkinoinnin maailmaa eri kulmista. Tässä muutama poiminta aamupäivän ohjelmasta:

Annis Hovi ja Roope Ruotsalainen Frankly Partnersilta korostivat, että kaiken toiminnan täytyy lähteä asiakkaasta. Mittaristojen pitää myös olla viritetty mittaamaan oikeita asioita.

”Olipa kerran ihminen. Kaiken datan ja numeroiden takana. On edelleen”, runoilivat esiintyjämme. Hyödyntämätön data on ongelmajätettä. Ihmisistä yhä harvempi vastaa tutkimuksiin tai on muutenkaan helposti löydettävissä. Ihmiset ovat enemmän tunnetta kuin ratiota. Tunteiden ymmärtämistä on tavoiteltava myös asiakasymmärryksessä. Jos kysyt ihmisiltä vain yritykseesi tai brändiisi kytkeytyvistä asioista, saat vastauksen vain niihin. Unohda jargonisi tai omat uskomuksesi ja kiinnitä huomiosi ihmiseen.

Menestyvät yritykset luovat merkityksiä ihmiselle. Ihmiselle osoitetaan, kuinka arvokas hän on. Hän kokee olevansa osa jotain isompaa merkityksellistä asiaa.

Juridiikan ammattilainen, yrittäjä Elina Koivumäki kysyi: Ethän päästä työntekijöitäsi vakuuttamatta työmatkoille. Miksi lähettäisit aineettoman omaisuuden sinne vakuuttamatta? Jos aiot lisensioida, suojaa se ensin, koska ilman suojaa et voi lisensioida. Kuka haluaisi maksaa suojaamattomasta lisenssistä?

Ja näkökulma toisinpäin: Muista, että sinulla ei ole oikeutta käyttää muiden tahojen sisältöjä tai brändiarvoa omassa markkinoinnissasi ilman lupaa. Pokemon Go –villityksen ja muiden hurmoksellisten ilmiöiden aikana tämä saattaa unohtua. Seurauksena raastupa ja kalliit korvaukset. Pitää ainakin olla tietoinen riskeistä.

Cityconin kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi kertoi, miten kauppakeskusmarkkinointi on yhä enemmän mobiilia. Jäsenkortti etuineen on ihmisillä puhelimessa päivittäisessä käytössään. Uusimpana projektina Cityconilla on juuri viime elokuussa auennut kauppakeskus Iso Omenan ensimmäisen laajennusvaiheen avaus.

Kohderyhmiä kauppakeskusmarkkinoinnissa on neljä:
- autoilevat asiakkaat
- senioriasiakkaat (= +60)
- lapsiperheet
- nuoret

Fonectan Mari Mineo kertoi LinkedInistä markkinoinnin välineenä. Suomessa LinkedInillä on 940.000 jäsentä. Yrityssivuja on Suomessa 12.000. Sisältöjä LinkedInissä on 15 kertainen määrä verrattuna työpaikkailmoituksiin. Mittausten mukaan kymmeneen sisältöön perehdytään keskimäärin ennen ostopäätöksen tekoa.

Mari esitti viisi askelta markkinoinnin aloittamiseksi LinkedInissä:
1. Luo yritykselle oma sivu.
2. Määrittele tavoitteet ja kohderyhmä.
3. Identifioi ja luo sisältö.
4. Aktivoi kampanja.
5. Seuraa ja optimoi.

Ohjelmarupeaman päätteeksi julisti Vepsäläisen markkinointijohtaja Walter Ihander, että MARKKINOINTI PELASTAA. (Sopii hyvin MARK:in seminaariin.)

Walterin mukaan panoksia tarvitaan nykyään enemmän sisällön tuottamiseen. On palveltava asiakkaita ja luotava hyödyllisiä sisältöjä sen sijaan, että vanhakantaisesti vain tyrkytettäsiin ja ahdisteltaisiin heitä: Osta osta osta.

Sisältömarkkinoinnille pitää tehdä vuosisuunnitelma. Vepsäläinen jakaa sen kolmen kuukauden kattoteemajaksoihin, jotka jakautuvat kuukauden alateemoihin.

Ja loppuun Walterilta muutamia viisaita ohjeita työvirran tekemiseen:
Pidä tiimi pienenä ja kumppanit kunnossa. Aikatauluta asiat, kaikella on deadline. Aikatauluta myös itsesi. Vältä asiantuntijoita. Heihin saa haaskattua aikaa ja paljon. Tee paljon. Aina kaiken tekemisen ei tarvitse olla priimaa. Kun työvirta on koko ajan päällä, keskimääräinen laatu nousee. Sen sijaan, jos pysähdytään hieromaan jotain yksityiskohtaa maailman parhaaksi, asiat pysähtyvät, ja juna meni jo.

Koko seminaarin loppuun sopi yhteenvedoksi Walterin viimeinen slide:
Markkinointi pelastaa kun se tuodaan yrityksen keskiöön. Ole avoin, muista kertoa tekemisistä avoimesti. Älä jemmaa tietoa ja osaamistasi. Ole innostunut tekemistäsi.

Markkinointi myynnintuki. Markkinoinnin tärkein rooli on myynninkasvattaja. Markkinointi kulkee matriisissa, koskettaa kaikkia työntekijöitä.

Haasta itseäsi. Paras mittari tekemiseesi olet sinä itse. Tutkaile vanhoja tekemisiä, nauti edistymisestä.

 

Näitä otoksia poimi tilaisuuden moderoinnin ohessa Lauri Sipilä.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.