Kohti tulevaisuuden sinistä merta

Julkaistu 09.10.2018

Jo 46. kertaa järjestetty Mainontapäivä tarjosi tänä vuonna katsauksen innovatiiviseen tulevaisuuteen. Tapahtuman teemana oli oman sinisen meren luominen, eli sellaisen tuotteen, palvelun tai toiminnan kehittäminen, jollaista kukaan ei ole ennen tarjonnut. Aiheesta kuultiin päivän aikana mielenkiintoisia puheenvuoroja kansainvälisiltä ja kotimaisilta visionääreiltä.

Tilaisuuden aloittanut Laila Pawlak herätteli yleisöä kertomalla asiakaskokemuksen tärkeydestä, tulevaisuuden teknologioista ja megatrendeistä. Pawlak esitteli kuluttajien kiinnostusta ohjaavan kaavan, jonka mukaan asiakkaat haluavat tuotteen tai palvelun saavan heidät tuntemaan paremmin, tekemään paremmin, näyttämään paremmalta ja olemaan parhaita mahdollisia versioita itsestään.

Futuristi, säveltäjä ja startup-yrittäjä Perttu Pölönen sai yleisön miettimään, miten jokainen voisi disruptoida itsensä ja tekemisensä. Maailma ei muutu sillä, että taistellaan olemassa olevaa vastaan, vaan pitää luoda jotain aivan uutta, joka saa vanhat keksinnöt ja ajatusmaailmat näyttämään turhalta. Pölönen kannusti kuulijoita rohkeuteen, sillä uudet keksinnöt tuntuvat aina aluksi huonoilta ja niitä epäillään, mutta yleensä muut eivät vain näe keksinnön mahdollisuutta, ennen kuin he ovat sen suhteen jo myöhässä.

Cirque du Soleil’n markkinointia vuosia luotsannut Jean David kertoi sirkuksen vaiherikkaasta historiasta ja innovaatioista, jotka tekivät Cirque du Soleil’sta kaikkien tunteman. Normaalista sirkuksesta poikkeava Cirque du Soleil onnistui keräämään vankan fanijoukon nerokkaan lipunmyyntistrategian, onnistuneen brändäyksen ja innovatiivisten työntekijöiden ideoiden hyödyntämisen ansiosta. David kannusti pitämään vahvasti yrityksen oman näkemyksen ja toimimaan rohkeasti, sillä niin pääsee pitkälle, vaikka tie ei olisikaan helpoin.

Yhden päivän mielenkiintoisimmista puheenvuoroista tarjosi Cyberwatchin toimitusjohtaja Aapo Cederberg, joka puhui kyberturvallisuuden haasteista markkinoinnissa. Cederbergin mukaan kyberrikollisuus kasvaa koko ajan ja tiedostelumaailman nopeus on aivan uutta luokkaa verrattuna entiseen vakoiluun. Kyberturvallisuutta parantaakseen yrityksien ja organisaatioiden tulisi olla aina tilanteen tasalla ja varmistaa, että kyber-riskianalyysi, turvallisuusteknologia, työntekijöiden koulutus ja yleiset toimintatavat ovat toimivia ja ajan tasalla. Yrityksen ylimmän johdon sitoutuminen ja tilanneymmärrys ovat tässä kaikessa avainroolissa.

Brändien ja yrityksien vastuullisuuden merkityksestä puhui myös Mr. Goodvertising nimellä tunnettu Thomas Kolster. Kolster antoi ohjeita miten näyttää, että yritys on tosissaan huolissaan jostain asiasta. Yksi tärkeimmistä neuvoista oli keskittyminen parempaan kommunikointiin ja ihmisiä oikeasti kiinnostavien aiheiden esilletuonti. Aiheita miettiessä on hyvä pohtia, että mistä ihmiset haluaisivat keskustella ja mistä ei vielä puhuta. Yrityksien ja organisaatioiden tulisi ottaa rohkeasti kantaa ja näyttää todellinen välittäminen tekoina ja toimintana.

Päivän viihdyttävin puheenvuoro tarjoiltiin tilaisuuden päätteeksi, kun muusikko ja luennoitsija Jurgis Didžiulis puhui ja musisoi tunteiden ja tunnetilojen vaikutuksesta markkinoinnissa. Didžiuliksen mukaan ihmiset haluavat tuntea kuuluvansa johonkin ja hyvät markkinoijat tietävät, että kuluttajan tunteisiin on pakko vedota onnistuakseen liiketoiminnassa. Kolsterin tapaan myös Didžiulis uskoo hyvien tekojen tekemiseen ja niistä kertomiseen markkinoinnissa. Tapahtuma sai arvoisensa lopetuksen, kun Didžiulis kutsui yleisön mukaansa lavalle ryhmähaliin, joka kuvasti sitä yhteistyötä mitä tarvitaan menestykseen.

Kirjoittaja on MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen, joka löysi markkinoinnin ja viestinnän maailmaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kautta. Hannaa inspiroivat intohimoisesti omalla alalla työskentelevät ammattilaiset, jotka saavat itsekin tähtäämään korkealle.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.