Kilpailu kuluttajien huomiosta, ajasta ja rahasta käy kuumempana kuin koskaan

Julkaistu 17.10.2017

Näkemyksiä, kokemuksia markkinoinnista

MARK Markkinointiryhmän haastattelussa

Sofia Lehtimäki
markkinointijohtaja
Huawei, Consumer Business

Taustasi:
Tampereen flikka alkujaan, joka ponnisti Lokomon kivenmurskalaitteiden keskeltä digimarkkinoinnin pariin Helsinkiin ja sieltä älykkäiden mobiililaitteiden maailmaan. Kalliossa on koti, jonka länsisiivessä (lue: olkkarissa) ehdin käydä about kerran kuussa – tai silloin kun traakkipuu alkaa osoittaa masennuksen merkkejä.

Mitä hyvällä markkinoinnilla voi saavuttaa?
Herättää tunteita, itkettää, naurattaa, ärsyttää, nostaa tietoisuutta, kouluttaa tai opettaa jotain uutta, vaikuttaa asenteisiin ja korjata ennakkoluuloja, mainetta ja mammonaa, muuttaa maailmaa tai vaikka vain yhden perheen arjen. Valtavan paljon upeita asioita siis.

Mikä markkinointialan osaaja/teko on inspiroinut sinua, miksi?
Viimeaikaisista tulee mieleen palkkatasa-arvoon kantaa ottava Finlaysonin mainoskampanja. Oikeastihan se oli nerokasta viestintää, eikä niinkään mainontaa. Yleisesti pienet, mutta hienot ideat, joista nousee suuria ilmiöitä. Viraaliefekti kantaa pidemmälle, kuin mikään mediabudjetti.

Minkä koet markkinoinnissa haastavaksi?
Mitä isompi firma, sitä isommat haasteet. Kansainvälisyys on upea asia, mutta Suomessa markkinointia tehdessä, lokaalius vie pidemmän korren. Kun sulla on 180 000 kollegaa ja teidän firma toimii yli 180 eri maassa, niiden omien huippuideoiden läpivieminen vaatii vähän hartiavoimia. Se, että joku toimii Uruguyaissa, Puolassa tai vaikka Ruotsissa, ei välttämättä tarkoita, että sama tuo tuloksia myös Suomessa.

Jos voisit välttää yhden virheen, mikä se olisi?
Periksi antaminen. Älä anna periksi, jos sulla on vahva visio ja vielä jotain statistiikkaa sen toimivuuden tueksi. Resursseja (= aikaa, rahaa ja ihmisiä) on aina liian vähän, mutta ratkaisu löytyy kyllä, kunhan jaksaa painaa, eikä anna periksi.

Markkinoinnille asetetut tavoitteet yrityksessäsi?
Markkinointi on osa tulosyksikköä ja sen tavoitteet tukevat liiketoimintaa. Ketä kiinnostaa, jos sosiaalisessa mediassa on hyvä engagement rate, jos kukaan ei silti ostaisi meidän puhelimia? Jos hieman kärjistän.

Entä tuloksia mitataan?
Työtäni mitataan liiketoiminnallisilla mittareilla, kuten liikevaihdon kehityksellä ja liikevoitolla. Perinteiset markkinoinnin mittarit ovat työkaluja ja suunnanäyttäjiä vaadittuihin toimenpiteisiin niiden oikeiden tavoitteiden saavuttamiseksi.

Markkinoinnin tulevaisuuden näkymät/kehitys?
Sosiaalinen media edelleen muuttuvine alustoineen ja sen mukana tuomat lieveilmiöt sekä niiden vastapainona perinteisten arvojen vaaliminen. Myös yhteiskuntavastuullisuus yritysten markkinointiviestinnän keskiössä. Kilpailu kuluttajien huomiosta, ajasta ja rahasta käy kuumempana, kuin koskaan.

Miten kasvattaa Suomessa markkinoinnin arvostusta?
Tekemällä loistavaa markkinointia ja nostamalla sitä myös esille. Nöyryys on hyve, mutta tuskin tässä nykymaailman ajassa on saavutettu suuria asioita ja saatettu niitä kaiken kansan tietoisuuteen nöyristelemällä. Ollaan ylpeitä saavutuksistamme!

Vinkkisi/teesisi markkinoinnista muille:
Markkinointi on yksi yrityksen tärkeimmistä funktioista. Jos et itse usko siihen, olet väärällä alalla. Jos itse uskot siihen, muttet saa teidän ylintä johtoa uskomaan, olet edelleen väärällä alalla. Tee kampanjoita, jotka sekä resonoi yleisossä että tuo tuloksia. Sitten ownaa se onnistuminen täysillä.

Instagram ja Twitter: @sofialehtimaki
Kuva: Huawei Mate 9 Pro 

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.