Kanta-asiakaskortit eivät sitouta ruokakaupan asiakasta entiseen malliin

Julkaistu 30.09.2013

Taloustutkimuksen tuoreen Suomi Syö 2013 -tutkimuksen mukaan ruuan hinta on entistä tärkeämpi tekijä ja kotitaloudet suunnittelevat ruokaostoksensa aiempaa tarkemmin. Tarjousten merkitys elintarvikeostoissa on kasvanut, mutta bonus- ja kanta-asiakastarjousten merkitys kaupan valinnassa on selvästi laskusuunnassa. Kotitalouksista lähes puolet (47 %) keskittää tai tekee ruokaostoksensa siinä kaupassa, josta saa suurimmat bonukset tai parhaimmat kanta-asiakastarjoukset. Vuonna 2011 näin teki kuitenkin vielä 57 % suomalaisista kotitalouksista.

Reilu kolmannes (38 %) suomalaisista kotitalouksista kokee ostavansa suurimman osan elintarvikkeista tarjoustuotteina. Aiempaa hieman useampi hakee nyt tarjoustuotteita useammasta kuin yhdestä kaupasta viikon aikana.

Ruokakaupoissa asioidaankin nyt viikoittain useammin kuin vuonna 2011. Kanta-asiakaskortit eivät siis välttämättä enää sitouta kaikkia asiakkaita entiseen malliin, vaan ruokaa ostetaan enemmän tarjousten mukaan sieltä, mistä se halvimmalla saadaan.

Suomi Syö -tutkimus on Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama tutkimus, jossa tänä vuonna oli vastaajina kotitalouden elintarvikeostoista päättävät 15–79-vuotiaat suomalaiset. Vastaajia tämän vuoden tutkimuksessa oli 2438 suomalaista.

Lisätietoja tutkimuksesta:
Tutkimuspäällikkö Riitta Ristiluoma

Taloustutkimus2.jpg

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.