Kahtia jakautunut businesskansa

Julkaistu 27.10.2015

Olemme uhkaavasti jakaantuneet kahtia. Toisaalla ovat diginatiivit. Yhtäällä, kaukana huutoetäisyyden päässä ovat perinteiset suomalaiset tai Suomessa toimivat yritykset. Lajisidonnaisuus estää ymmärtämästä toista osapuolta.

Diginatiivien puheissa on hurmahenkinen meininki: digitaalisuus muuttaa maailmaa. Ilmassa on termejä, jotka valtaavat aseman maamme toisena virallisena kielenä. Sanoja on niin tiheässä, että niitä voisi lapioida kasoiksi.

Toisaalla on pk-sektori. Nuo perinteiset suomalaiset toimijat. Ne ovat aloittaneet kenties jo markka-aikaan, osa jopa vieläkin aiemmin. Yrityksiä, joissa on käyty YT:t jos toiset ja ravisteltu organisaatiota useampaan kertaan. On nähty fuusiot. Muuten kaikki sujuisi kuten ennenkin, mutta maailma ympärillä on muuttunut.

Yhteistä kieltä ei löydy, kun diginatiivi käy messuamassa digitaalisuuden ilosanomaa pk-yritykselle. Diginatiivi tuntee tuotteensa, mutta ei tiedä, mitä pk-edustaja tarvitsee. Kyky ymmärtää haasteita ja tarjoomaa jää vaillinaiseksi. Puolin ja toisin. Syntyy epäsymmetria. Pk-yrityksen edustaja ei ymmärrä diginatiivin lupauksia: niistä kun ei löydy kosketuspintaa pk-yrityksen todellisuuteen. Diginatiivi puolestaan ei ymmärrä pk-yrityksen edustajan tilannetta. Osin siksi, että hänellä ei ole kokemusta traditionaalisesta liiketoiminnasta ja niihin liittyvistä ongelmista.

Perinteisellä puolella johto ei päällimmäisenä pohdi digitalisaation vaikutusta. Se miettii organisaatiota. Sitä, miten yritys saadaan päivitettyä tähän päivän. Mikä on visio, missio, mikä strategia? Miten brändi pitäisi määritellä? Niitä raaputuspintaa syvemmältä löytyviä tekijöitä, joita diginatiivin edustaman yrityksen ei tarvinnut miettiä. Se kun on syntynyt suoraan tähän aikaan visioineen ja ideoineen, karvoineen päivineen.

Molemmat tarvitsevat kuitenkin toisiaan. Keskustelun synnyttämiseksi ja ymmärryksen hedelmöittämiseksi tarvitaan kolmas osapuoli: asiakkaat.

Digi ei ole ratkaisu an sich. Se on väline, kuin sähkö, joka aikoinaan oli mullistava innovaatio. Merkityksellistä sähkössä on, että käytössämme on uuni, jossa hauduttaa pataruoat, näemme suorina lähetyksinä UEFA:n Mestarien Liigan ottelut, saamme talon lämpimäksi ja luotua tunnelmavalaistuksen, väännettyä koodia, parran ajettua ja liikennevalot pitämään huolen liikenteen sujuvuudesta. Sähkö mahdollistaa. Se on osa jokaisen omaa infrastruktuuria.

Samaa koskee digitaalisuutta. Laita asiakas keskiöön ja lähde siitä näkökulmasta etenemään kohti organisaatiota, sen tuotteita ja palveluita. Outside in. Viritä yrityksesi kaikki osaajat pelaamaan yhteispeliä asiakkuuksien näkökulmasta. Nosta asiakaskulma liiketoimintastrategian kärkeen. Sitä reittiä kun analysoi ja purkaa atomeiksi huomaa, että siinä saattaa olla käyttöä myös digitaalisuudella.

PS. Kielitoimiston suosituksen mukaan sanaparin ”kahtia jakautunut” voi kirjoittaa myös yhteen.

Kirjoittaja Markku Vierula, MBA, MTi on yrittäjä, konsultti, ravistelija ja tietokirjailija. Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraation asiantuntija vailla vertaa, erityisesti kun yhteispeli viedään organisaatioiden arkeen. Vierula on kirjoittanut teoksen Suuri Integraatiokirja, markkinointi, myynti ja viestintä, joka on saavuttanut aseman yliopistojen ja korkeakoulujen oppi- ja kurssikirjana. Työn alla on kolmas, kansainvälisille markkinoille suunnattu teos. www.vierula.com

 

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.