Hukkuivatko näköalat rikkaruohoja nyppiessä?

Julkaistu 31.05.2016

Yllättävän usein tulee vastaan yrityksiä, joista hämmästyy, että voiko tällaisiakin helmiä olla. Ja seuraavaksi ihmettelee, että tiedättekö edes itse, miten hyviä asioita teette? Ja miksi teistä tiedetään näin vähän? Tai on pitkään alalla toiminut, tunnettu yritys, mutta mielikuva yrityksestä on hyvin erilainen, kuin mitä sen toiminta tänä päivänä oikeasti on.

Arki vie liiankin helposti mennessään ja eteenpäinmeno on kuin pipo silmillä juoksemista, näköala on väkisinkin kaventunut. Tahti on kova ja asioita tehdään koko ajan paljon monella rintamalla. Kuitenkin usein näköalojen kaventuessa nypitään rikkaruohoja, kun pitäisi ottaa järeämpi kyntökone käyttöön. Eikä se nurmikko ole aidan toisella puolella välttämättä yhtään sen paremmin hoidettu, vaikka näin monesti luullaan. Samat ongelmat ne ovat isommissakin yrityksissä.

Tekemisen punainen lanka, miksi asioita tehdään, on saattanut aikoinaan olla kirkkaana mielissä, mutta arjen pyöritys on vienyt langasta terävimmät värit. Iso kuva on väkisinkin haalistunut. Yrityksen tekemisistä ei osata kommunikoida oikein ja kiinnostavalla tavalla. Eikä tässä tarkoiteta keksimällä keksittävistä asioista, vaan useimmiten lähinnä näkökulman muuttamisesta omasta toiminnastaan. Löytää jälleen se ydin, miksi asioita tehdään. Mikä on ylhäältä katsottuna se asia, johon halutaan isossa kuvassa vaikuttaa. Miten tuotteet tai palvelut aidosti muuttavat ja parantavat asiakkaan arkea, mitä etuja ja hyötyjä niistä on, mihin halutaan vaikuttaa. Myytkö ruuveja ruohonleikkuriin vai asiakkaalle mahdollisuutta nauttia enemmän puutarhastaan. Ja osata kommunikoida siitä tavalla, joka kiinnostaa, erottuu.

Vaikka iso kuva olisikin kirkkaana mielessä, niin kompastuskiveksi muodostuu helposti meissä sitkeässä asuvat vaatimattomuus tai tahto tehdä asiat itse. Startup-sukupolvet alkavat onneksi yhä enemmän ymmärtää, ettei turhalla kainostelulla markkinoinnissa pärjää ja harva meistä on oikeasti joka alan asiantuntija. Meillä on kuitenkin pilvin pimein pitkään alalla olleita yrityksiä, joissa tehdään valtavasti hyviä asioita ja on saatu aikaan hyviä onnistumisia, mutta liika vaatimattomuus estää niiden asioiden nostamista vahvasti esille. Saavutuksista kerrotaan sivulauseessa palaverin päätteeksi, että ’saatiin me tällainenkin asiakas tai tunnustus, mutta eihän tämä mitään’. On monta asiaa, mihin vaatimattomuus sopii hyvin, mutta tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisreseptissä se on niitä vähiten toimivimpia ainesosia. Perässätulijoita on aina. Jos ei itse nosta häntäänsä korkealle, niin sen tekee joku muu. Yleensä vielä vähemmillä ansioilla ja enemmällä metelillä. Mielellään metelin keskellä huomion antaisi sille, joka sen oikeasti ansaitsee.

Usein myös ei uskalleta kertoa, kuinka hyviä oikeasti ollaan. Eihän sitä nyt omaa osaamistaan kehtaa kehua. Jos vaikka joku ärsyyntyisi. Pelätään ympäristön reaktioita jo etukäteen. Mieluiten valitaan se matalamman profiilin ja sopeutumisen linja. Pärjätään näinkin. Eihän me edes haluta liiemmälti kasvaa, joten mitä sitä liikoja vaatimaan.

Aidosti toivoisi rohkeutta puolin ja toisin. Organisaatioilta rohkeutta välillä pysähtyä miettimään, mitä me oltiinkaan tekemässä, ja miksi? Rohkeutta nähdä milloin arki on vienyt liikaa mennessään. Tehdäänkö nyt loppujen lopuksi sitten ihan sitä samaa kuin kaikki muutkin? Rohkeutta kysyä ulkopuolisilta mielipidettä ja tarkistaa suuntaansa. Valita välillä tutun reitin sijaan tuntemattomampi polku. Rohkeutta ottaa tarvittaessa se kyntökone käyttöön rikkaruohojen nyppimisen sijasta. Rohkeutta ymmärtää, että menestyvät brändit ajattelevat, toimivat ja kommunikoivat mielenkiintoisella ja erottuvalla tavalla. Sidosryhmiltä taas toivoisi enemmän rohkeutta kehua ja kannustaa. Toisten kehuminen ei ole itseltä pois, eikä onnistumiset ja hyvät asiat maailmasta kuluttamalla lopu. Iloitaan toisten onnistumisista. Kehutaan niitä, jotka kehut aidosti ansaitsevat. Sanotaan kilpailijallekin, että ’hienosti tehty’. Jos joku kertoo epäonnistumisesta, se vasta rohkeutta onkin. Ollaan tällöin aidosti myötätuntoisia, ja otetaan tarinasta opiksemme. Tehdään rohkeita kannustamisen tekoja joka päivä.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.

Yhteistyössä

MARK Partners