Epäonnistuneiden IT-hankkeiden taustalta paljastuu usein johtamisongelmia

Julkaistu 04.06.2018

AXEND:in perustaja ja toimitusjohtaja Jan Ropponen piti MARK-puheenvuoron nykyajan digitaalisen myrskyn läpi onnistuneesti navigoimisesta 17.5. DigiArena Helsinki -tapahtumassa. Ropponen kirjoitti aikaisemmin artikkelin MARKille yrityksien huonosta menestymisestä IT-hankkeissa ja kertoi jopa 63% yrityksien CRM projekteista epäonnistuvan. Nyt kuullussa puheenvuorossa selvisi minkä takia jotkut yritykset onnistuvat ottamalla käyttöön uutta teknologiaa ja toiset eivät.

Ropposen mukaan markkinoilta löytyy jo loistavia teknologioita joiden avulla voisi onnistua, mutta moni yritys silti menettää paljon aikaa ja resursseja virheisiin. Koko ajan tulisi kehittää nopeasti ja ylläpitää perusasioita sekä samalla jatkuvasti arvioida ja kokeilla uusia teknologioita, joita satelee markkinoille.

Teknologian kehittyessä arvoketjun välikädet tippuvat pois ja tavaroita ostetaan suoraan verkkokaupoista. Tuotteilla on koko ajan vaikeampi kilpailla ja yrityksien on keksittävä jatkuvasti uusia keinoja tehokkaaseen kilpailuun. Ropponen neuvoo, että kilpailuetua kannattaa rakentaa asiakaskokemuksen, operatiivisen tehokkuuden ja uusien liiketoimintamallien avulla.

Yksi modernin teknologian suurimmista eduista on mahdollisuus liiketoiminnan kokonaisvaltaiseen hallinnoimiseen helposti ja samalla työkalulla. Ropposen selittää, että yrityksissä on perinteisesti toimittu erillisissä siiloissa esimerkiksi myynnin, markkinoinnin ja palvelun saralla. Nykyään samalla järjestelmällä voi seurata, asettaa tavoitteita ja toteuttaa uusia prosesseja vaivattomasti ja nopeasti.

Usein yrityksien pieleen menneissä projekteissa kyse ei olekaan teknologiaongelmasta vaan johtamisongelmasta. Ropposen mukaan CRM ja automaatioteknologiat vain mahdollistavat uuden toimitavan toteuttamisen, mutta eivät itsessään tee mitään. Ne ketkä pystyvät johtamaan ja hyödyntämään teknologiaa strategian mukaisesti onnistuvat huomattavasti useammin.

Lopuksi Ropponen muistutti 80/10/10 -säännöstä, joka kiteyttää teknologian käyttöönoton elementit. Säännön mukaan 80% työpanoksesta tulisi käyttää toimintatapojen muutoksen johtamiseen, 10% teknisen kumppanin johtamiseen ja 10% oikean teknologian/lisenssien valintaan. Vaikka yrityksellä olisi kuinka hienoa teknologiaa käytössä, ilman selkeää strategiaa mikään ei toimi.

Poimi vielä muistiin Ropposen onnistumisen askelmerkit:

1.       Selkeä strategia ja kirkas tavoite

2.       Project owner tai aktiivinen sponsor liiketoiminnan puolelta

3.       Kaikki ymmärtävät, miksi on pakko muuttua

4.       Selkeästi kuvattu, miten toimitapoja on pakko muuttaa

5.       Oikea teknologia tukemaan muutoksia

6.       Esimiesten vastuuttaminen, ulkopuolinen kumppani auttaa

7.       Onnistumisen pilkkominen pieniin osiin

Kirjoittaja on MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen, joka löysi markkinoinnin ja viestinnän maailmaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kautta. Hannaa inspiroivat intohimoisesti omalla alalla työskentelevät ammattilaiset, jotka saavat itsekin tähtäämään korkealle.

 

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.