Asiakaskokemus digiaikana

Julkaistu 29.09.2015

Marketing Today Jyväskylässsä 24.9. pureutui aitoon asiakaskokemukseen, joka syntyy monen tekijän summana.

Hyödynnetäänkö kävijätietoja mediamainonnassa?
Antti Leino, Digital Director, Group M, vastasi: kyllä ja ei. Parhaimmillaan me kohtaamme juuri ajankohtaisia ja meidän kannaltamme mielekkäitä tarjouksia ja tietoa, joista on meille hyötyä. Pahimmillaaan nenämme eteen ponnahtaa pop-up-mainos, josta ei tahdo päästä eroon. Sen segmentointikriteerinä saattaa olla pelkästään, että asumme samalla alueella kuin mainostaja. No good. Kehitykselle on iso potentiaali.

Sarjayrittäjä ja ”evankelista” Lennu Keinänen kiteytti otsikkonsa, miten digitaalisus muuttaa kaupan tulevaisutta, loppulausumaan: Kaikki muuttuu.
OK. Siitä lähdetään. Vaikeutena on säilyttää osia nykyisestä ja siirtää osia digitaaliseen maailmaan. SoMe-Digitalist-stara Ville Tolvasen mielestä juuri se nykyisen säilytäminen tekee asioista hankalia, kun pitää osata luopua kokonaan nykyisestä toiminnasta ja siirtää se kokonaan digitaaliseen ympäristöön. Miksi näin ei tapahdu? Aika harvalla on rohkeutta kannibalisoida nykyistä businestaan ja odottaa, että uusi menestys koittaa.

Tolvasen mukaan me suomalaiset olemme erikoistuneet kuka viestintään kuka markkinointiin tai asiakkuussuhdemarkkinointiin eli siiloihin, joissa osaoptimoidaan.  Kanavakohtainen ajattelu pitää nyt unohtaa. Myynti ja markkinointi sekä kaikki muu pitää viedä yhteen luomaan yhtä asiakaskokemusta, sillä asiakaskokemus luo brändin ja tuo kassavirran.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.