Aika, jolloin mikä tahansa verkkokauppa kasvoi, on ohi.

Julkaistu 19.08.2014

Nyt verkkokauppiaalta vaaditaan monenlaista lisäarvoa, jotta verkkokauppa voi menestyä. Asiakkaan luottamuksen voittamiseksi vaaditaan entistä enemmän tietoa, palvelua, sosiaalisuutta ja luotettavuutta. Yrityksissä verkkokauppa mielletään usein kuitenkin vain sivustoksi, jossa asiakkaat käyvät ostoksilla. Tällöin verkkokauppa rakennetaan myyntipohjaisesti ja kehitystarpeita analysoidaan ja tutkitaan vain myyntinäkökulmasta.

Myyntipohjaisesti rekennetulla verkkokaupalla on kuitenkin vaikea selviytyä. Samat tuotteet ja palvelut ovat tarjolla muillakin sivustoilla, jolloin hinnat ovat helposti verrattavissa ja näin syntyy hintakilpailua.

Toki hinta on yksi keino mutta ensisijaisesti verkkokauppa pitäisi rakentaa osaksi yrityksen brändiä ja sitä kautta saada jo olemassa olevat brändiin luottavat asiakkaat kiinnostumaan. Muutoin asiakkaille ei jää mielikuvaa kaupasta vaan he ostavat vain halvan hinnan perusteella.

Mielestäni myyntipohjainen verkkokauppa voidaan haastaa brändipohjaisella ratkaisulla, joka tähtää asiakkaan luottamuksen voittamiseen. Näin yrityksen kaikilla kanavilla on sama arvolupaus ilman, että verkkokauppa toimii eri ehdoilla kuin kivijalkakaupat. Verkkokauppa on loppujen lopuksi kuin mikä tahansa kanava, esimerkiksi kivijalkakauppa, jossa pitää yhtälailla huomioida logistiikka, markkinointi ja asiakaspalvelu.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.