4 case-esimerkkiä vastuullisuudesta markkinoinnin polttoaineena

Julkaistu 09.10.2018

Pääsin osallistumaan MarkkinointiKollektiivin järjestämään Vastuullisuus markkinoinnin polttoaineena -tapahtumaan, jossa pohdittiin vastuullisuutta markkinoinnin mahdollisuutena. Iltapäivän aikana yleisö sai kuulla neljä hyvin erilaista case-esimerkkiä onnistuneesta liiketoimintaan yhdistetystä vastuullisuudesta ja sen hyödyntämisestä markkinoinnissa.

Maailman vastuullisinta peliyhtiötä rakentamassa
Veikkauksen Jaana Korkiakoski aloitti tilaisuuden kertomalla kuinka vastuullisen rahapeliyhtiön rakentaminen tapahtuu ja millä tavoin vastuullisuus näkyy Veikkauksen markkinoinnissa. Korkiakosken mukaan jokaisen yrityksen tulisi määritellä vastuullisuuden olennaisuus ja miettiä, miten liittää se strategiaan ja hyödyntää sitä myös kilpailuetuna. Vaikka vastuullisuudella on usein iso hintalappu yritykselle, sen edut ja hyvät puolet näkyvät kuitenkin pidemmällä aikavälillä.

Kiertotaloudesta kannattavaa liiketoimintaa
Tori.fi:n Juha Merosen puheenvuorossa käytiin läpi kiertotalouden malleja ja kuluttamisen trendejä osana Torin toimintaa. Tori ohjaa kuluttajia kestävään kuluttamiseen ja laadukkaiden tuotteiden hankintaan, jotta tuotteita voisi käyttää myöhemmin osana kiertotaloutta. Merosen mukaan Tori on myös brändeille ja kaupalle ikkuna jälkimarkkinoinnille ja helppo mahdollisuus osallistua kiertotalouteen. Kuluttamisen isoimmiksi trendeiksi Meronen luetteli kiertotalouden janon, hybridikuluttamisen sekä rauhan tavaroiden kanssa eli tavarapaljoudesta pois pyrkimisen.

Vastuullisuus yritystoiminnan kulmakivenä
Muotimerkki Lovian toimitusjohtaja Anna Lehtola kertoi muotialan vastuullisuuden isoimmista ongelmista ja esitteli yleisölle mitä keinoja Lovia on keksinyt näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Lovia käyttää DNA-konseptia, jossa jokainen tuote saa oman DNA-koodin, minkä avulla asiakas näkee tuotteessaan käytetyt materiaalit ja tuotannon eri vaiheet tekijöitä myöten.

Vinkkinä markkinoijille Lehtola kehotti miettimään mitä yrityksessä tehdään jo vastuullisesti ja mahdollisesti hyödyntämään näitä kilpailuvaltteja markkinoinnissa, sillä kuluttajia todella kiinnostaa vastuullisuus ja tuotannossa tapahtuvat teot.

Radikaali läpinäkyvyys yrityksen ytimessä
Tilaisuuden päätteeksi suklaavalmistaja Goodion Taru Pilvi kertoi Goodion tavoista haastaa normaalin ajattelemisen ja tekemisen tapoja yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. Goodio ei usko markkinoinnin tekemiseen, vaan oikeasti maailmalle merkittävien asioihin ja tekoihin, joista sitten kerrotaan kuluttajille.

Pilvi opasti yleisölle, että vaikka yrityksessä tehtäisiin paljon hyviä tekoja, ei kaikesta kannata kuitenkaan kertoa liiallista informaatiotulvaa välttääkseen. Usein ihmiset haluavat kuulla vaikeuksista ja todellisesta matkasta kohti parempia valintoja ja parempaa vastuullisuutta. Kerrottavia asioita valitessa voikin pohtia mitkä ovat ne yritykselle tärkeimmät teot ja arvot, joista kuluttajien kannattaisi kuulla.

Nappaa vielä talteen Veikkauksen Jaana Korkiakosken vinkit vastuullisen yhtiön rakentamisesta:

- Kuuntele ihmisiä ja yleisöä – osallista sidosryhmiä

- Nivo vastuullisuus ja sen markkinointi yritysten liiketoimintaan

- Kerro teoista, ei siitä miten vastuullisia olette

- Ole vastuullisuusviesteissä konkreettinen, tarkka ja positiivinen

- Aseta tekemiselle tavoitteet. Mittaa ja arvioi niiden toteutumista ja vaikuttavuutta

- Tee yhteistyötä yli yksikkörajojen

Kirjoittaja on MARKin sisällöntuotannon harjoittelija Hanna Polvinen, joka löysi markkinoinnin ja viestinnän maailmaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kautta. Hannaa inspiroivat intohimoisesti omalla alalla työskentelevät ammattilaiset, jotka saavat itsekin tähtäämään korkealle.

Liity jäseneksi

Kun liityt MARKin jäseneksi, saat välineitä kaupalliseen menestymiseen ja kasvuun markkinoinnin keinoin. Kun sinä kehityt, yrityksesi ja koko Suomi menestyy.